CLA is meer dan alleen een vetverbrander

Waarschijnlijk heb je wel eens van de welbekende vetzuren zoals omega 3-vetzuren en omega 6-vetzuren gehoord. Geconjugeerd linolzuur behoort ook tot de vetzuren van de omega familie. Meestal wordt geconjugeerd linolzuur afgekort naar CLA en in het algemeen wordt deze stof aangeprezen vanwege haar vermogen om vet te verbranden.

In dit artikel gaan we onder andere in op de invloed van deze stof voor je lichaam en hardloopprestaties.

Wat is CLA?

Geconjugeerd linolzuur is een samenstelling van verschillende linolzuren. Vetzuren, zoals bijvoorbeeld omega-6 vetzuren, staan ook wel bekend om haar positieve werking voor de gezondheid en de fysieke conditie van het lichaam.

CLA is eigenlijk een transvet, maar is niet zo nadelig voor het lichaam als andere transvetten. Sterker nog, door de samenstelling zou het juist voor positieve effecten in het menselijk lichaam zorgen.

Wat doet het voor je lichaam?

CLA effect voor spieren

Volgens verschillende onderzoeken kan CLA een positieve werking op het menselijk lichaam hebben. Door het binnenkrijgen van (voldoende) aan deze stof zou je het risico op kanker en hart- en vaatziekten kunnen verkleinen. Bovendien kan het onder andere helpen bij het verbeteren van het algehele immuunsysteem, het verlagen van een hoge bloeddruk, het tegengaan van ontstekingen, het verminderen van je vetpercentage en spierafbraak kunnen remmen.

Het voedingscentrum geeft aan dat de meeste van deze onderzoeken uitgevoerd zijn in laboratoria en op proefdieren. Bij de onderzoeken op mensen is er niet een duidelijk resultaat gevonden dat de inname van deze stof invloed heeft op je gewicht.

Volgens een onderzoek van het “Pennington Biomedical Research Center” met behulp van proefdieren is gebleken dat CLA wel degelijk voor een lager percentage aan vet in het lichaam kan zorgen. Het zou ervoor zorgen dat er meer vet in energie wordt omgezet, waardoor de vetverbranding wordt verhoogd. Daarnaast zorgt het er ook voor dat het metabolisme goed op peil blijft.

Wat zijn de voordelen?

Het lichaam kan niet zelf eenvoudig deze stof aan maken. Daarom is het belangrijk dat we deze vetzuren via onze voeding, of via het nemen van een supplement, binnenkrijgen. Je vind CLA voornamelijk in dierlijke producten, zoals vlees en zuivel.

Aangezien het van nature het meest voorkomt in producten met een flink aantal verzadigde vetten kan het zo zijn dat je niet te veel van deze producten wilt nemen. Doordat je hierdoor minder binnenkrijgt kan je juist het omgekeerde bereiken en je vetverbranding niet zo op peil krijgen als je in eerste instantie zou willen.

Gezonde voeding en levensstijl

Door het nemen van een supplement kun je gemakkelijker gewicht verliezen, maar uiteraard dien je hierbij wel ook goed op je voeding en trainingen te letten. Het is niet zo dat dit meteen voor gewichtsverlies zal zorgen als je er verder geen hele gezonde levensstijl op na houdt.

Wat kunnen de bijwerkingen zijn?

Doordat deze stof invloed heeft op onder andere het niveau van insuline en de bloeddruk is het gebruik van extra CLA niet direct aan te raden voor diabeten en mensen (met familieleden) met bekende hart- en vaatziekten. Mocht je dit wel willen dan raden we je het sowieso aan om het eerst te overleggen met een sport- of huisarts.

Bovendien kan het zorgen voor klachten, zoals misselijkheid, vermoeidheid en verschillende maag- en darmklachten. Om deze klachten zo veel mogelijk te voorkomen is het belangrijk om goed om te gaan met de inname van een dergelijk supplement. Waar je het beste op kunt letten lees je hieronder.

Waar moet je op letten?

Het beste kun je extra CLA vlak voor of tijdens de maaltijd innemen. Dan zul je er de meeste profijt van hebben. Tevens verkleint deze manier van de inname het risico op vervelende klachten, zoals bijvoorbeeld diarree.

Luister altijd goed naar je lichaam wanneer je begint met het nemen van een supplement. Ieder lichaam is natuurlijk anders en iedereen heeft ook een andere levensstijl en voedingspatroon. Hierdoor kan het voor de ene sporter beter uitpakken dan voor de andere sporter.

Is het nuttig?

In principe is het niet nodig dat je als hardloper extra CLA. Hardlopers hebben met name baat bij supplementen die het uithoudingsvermogen vergroten en niet per se meer behoefte aan meer spieren.

Toch kan de inname van deze stof bijdragen aan een betere fysieke conditie en een verlaagd vetpercentage waardoor je als hardloper eventueel beter zou kunnen presteren. Het kan dus wel degelijk nuttig zijn om het te nemen, maar is in eerste instantie niet noodzakelijk. Een bodybuilder heeft bijvoorbeeld meer aan de directe gevolgen van het nemen van zo’n supplement .

Waar kun je het kopen?

Verschillende CLA supplementen

Via de Body en Fit shop kun je verschillende producten krijgen die je kunnen helpen op weg naar een gezondere levensstijl. Wanneer je op zoek bent naar een supplement met CLA vind je op deze webshop dan ook voldoende keuze.

Neem eens een kijkje naar de verschillende soorten CLA en bepaal voor jezelf welke aan jouw persoonlijke wensen en behoeften voldoet.

Bekijk de beste CLA supplementen

Conclusie: Wel of niet nemen?

Geconjugeerd linolzuur, oftewel CLA, staat bekend om haar verschillende positieve effecten op het menselijk lichaam. Met name de vetverbranding kan worden verhoogd.

Als hardloper hoef je niet direct naar een dergelijk supplement te grijpen, maar het kan je waarschijnlijk wel helpen om je fitter te voelen, een verlaagd vetpercentage te krijgen en een vergrote spiermassa.

Aangezien de meeste onderzoeken naar CLA op dieren, en dus niet op mensen, zijn getest is het resultaat niet met honderd procent zekerheid te zeggen. Wel zijn er verscheidende gebruikers die aangeven wel degelijk baat te hebben bij de inname van een dergelijk supplement.

Ondanks dat er vrijwel geen gevaarlijke risico’s bekend zijn is het wel belangrijk dat je altijd voorzichtig omgaat met het nemen van elke vorm van een supplement. Bij eventuele twijfel raden wij je daarom altijd aan om dit van te voren te bespreken met een sport- of huisarts.

Belangrijk: deze site geeft geen medisch advies. Wanneer je gezondheidsklachten hebt raden wij je te alle tijde aan contact op te nemen met je huisarts.

Gebruikte bronnen: