De Gezondheidsvoordelen Van Co-enzym Q10 Supplement Voor Hardlopers

Gezonde voeding en het nemen van extra vitaminen en mineralen kunnen een positieve bijdrage leveren aan je sportieve prestaties. Eerder bespraken we onder andere al het belang van magnesium voor hardlopers en de behoefte aan voldoende ijzer in het lichaam. In dit artikel zullen we ingaan op een stof waarbij je wellicht in eerste instantie niet meteen een duidelijk beeld hebt, namelijk Co-enzym Q10.

Wat is Co-enzym Q10?

Co-enzym Q10 is een stof die door het lichaam zelf wordt aangemaakt, maar die je ook kunt vinden in verschillende soorten vis en groenten. Deze lichaamseigen stof is in vrijwel alle cellen in het lichaam te vinden.

Q10 Structuur

Het voedingscentrum geeft de volgende omschrijving voor Co-enzym Q: “Co-enzym Q is betrokken bij de energieproductie in de cel. Co-enzym Q heeft de werking van antioxidanten. Er is enige aanwijzing dat Co-enzym Q beschermt tegen een hartinfarct in hoog-risicogroepen.

Wat doet deze stof voor je lichaam?

Co-enzym Q10 is een stof die je lichaam voor verschillende processen gebruikt. Deze stof valt onder antioxidanten en helpt je lichaam dan ook op verschillende manieren te beschermen. Daarnaast draagt deze stof onder andere bij aan voldoende energie in het lichaam.

Wat zijn de voordelen van het nemen van een supplement met co-enzym Q10?

Co-enzym Q10 zou in eerste instantie volgens verscheidene proeven een positief effect kunnen hebben op een verhoogde bloeddruk. Bovendien kan deze stof weldadig zijn bij nare ziekten, zoals kanker, hart- en vaatziekten en het voorkomen en behandelen van migraine. Echter is er tot nu toe te weinig bekend en onderzocht om hier honderd procent zekerheid aan te kunnen geven.

Als we verschillende fabrikanten mogen geloven dan zou een supplement met deze stof ook voor vele andere aandoeningen positief kunnen uitpakken, maar hier is op dit moment (nog) niet voldoende bewijs voor. De uitspraak dat deze stof voor minder vermoeidheid na het sporten zou kunnen zorgen is gebaseerd op te weinig wetenschappelijke onderzoeken om hier zeker van te kunnen zijn.

Wetenschapper

Bovendien lijkt co-enzym Q10 een negatief effect te kunnen hebben op mensen met een vorm van diabetes en blijkt uit een aantal onderzoeken dat mensen last kunnen krijgen van slapeloosheid.

De voordelen zijn dus nog niet duidelijk genoeg om hier een eenduidige uitspraak aan vast te kunnen stellen.

Is het nodig om een dergelijk supplement te nemen?

Met een gemiddeld voedingspatroon wordt er iedere dag ongeveer drie tot vijf milligram co-enzym Q10 in het lichaam opgenomen. Door verschillende omstandigheden kan het zo zijn dat het lichaam over minder van deze stof beschikt. Dit is bijvoorbeeld het geval bij bepaalde ziekten of door onder andere ouderdom en stress.

Aangezien je lichaam het zelf kan aanmaken is er zeer weinig kans dat je lichaam over te weinig van deze stof beschikt. Zeker voor mensen onder de veertig zal er niet zo snel een tekort ontstaan.

Mocht je je lichaam toch willen voorzien van een ruime hoeveelheid aan co-enzym Q10 dan is de meest simpele manier het nemen van een supplement.

Wat zijn de voordelen voor hardlopers?

Volgens sommige testen kan het de inname van een supplement voor hardlopers een positieve bijdrage leveren aan een verbetering van je energie level, maar ook aan het verkorten van je hersteltijd. Bovendien zou je minder last hebben van pijnlijke spieren en minder snel blessures op kunnen lopen.

Als je deze onderzoeken mag geloven dan zou je dus minder gauw last krijgen van vermoeidheid en je trainingen beter en langer vol kunnen houden. Doordat je uithoudingsvermogen verbeterd zou worden lijkt het nemen van zo’n supplement erg aanlokkelijk voor hardlopers.

Ondanks deze positieve geluiden kunnen we niet met honderd procent zekerheid vaststellen dat het het gebruik daadwerkelijk de gewenste resultaten oplevert, zoals in deze onderzoeken worden gegeven.

Hardlopen blij

Waar moet je op letten?

Bij het nemen van een supplement met co-enzym Q10 kan het goed zijn om naar de verschillende vormen van inname te kijken. Volgens verschillende proeven wordt deze stof het beste opgenomen in de vorm van softgels en heeft het lichaam moeite met de opname van co-enzym Q10 in het lichaam wanneer deze via een poedervorm wordt ingenomen.

Aangezien er nog niet heel erg veel bekend is over de voordelen (en eventuele nadelen) raden wij aan om hier voorzichtig mee om te gaan. Het kan daarom verstandig zijn om eerst een (sport)arts te raadplegen.

Waar kun je zo’n supplement kopen?

Via de Body en Fit shop kun je verschillende producten krijgen die je kunnen helpen op weg naar een gezondere levensstijl. Wanneer je op zoek bent naar een dergelijk supplement vind je op deze webshop dan ook voldoende keuze.

Capsules Q10

Neem eens een kijkje naar de verschillende soorten en bepaal voor jezelf welke aan jouw persoonlijke wensen en behoeften voldoet.

Conclusie

Co-enzym Q10 is belangrijke stof die zelf door het lichaam wordt aangemaakt. In principe hoef je dus eigenlijk zelf niets te doen om te kunnen profiteren van deze lichaamseigen stof.

Wanneer je boven de veertig jaar komt kan het zo zijn dat je lichaam op een gegeven moment zelf wat minder van deze stof aan kan maken. Bovendien kunnen hardlopers positieve gevolgen ervaren van een hogere inname van deze stof dan in het eigen lichaam wordt aangemaakt.

De inname van extra co-enzym Q10 zou volgens sommige testen kunnen zorgen voor minder vermoeidheid, minder risico op vervelende blessures en een kortere hersteltijd. Dit maakt de aanschaf van een dergelijk supplement erg aantrekkelijk voor hardlopers.

Helaas zijn er nog niet erg veel (betrouwbare) onderzoeken gedaan in combinatie met de gevolgen voor het hardlopen. Daarom is het belangrijk dat je goed kijkt naar of jouw lichaam er eventueel voordeel van zou kunnen hebben. Bij eventuele twijfel raden wij altijd aan om dit van te voren te bespreken met een sport- of huisarts.

Belangrijk: deze site geeft geen medisch advies. Wanneer je gezondheidsklachten hebt raden wij je ten alle tijde aan contact op te nemen met je huisarts.

Gebruikte bronnen:
Co-enzym Q | Het voedingscentrum
Co-enzym Q10 | Wikipedia
Co-enzym Q10: functie, werking, effect & supplementen | Gezondr
The Health Benefits of CoQ10 for Runners | Livestrong
Coenzym Q10; find out what this disease fighter can do for you | Men’s Fitness