Hoe doe je een cooling-down na het hardlopen?

Vaak overheerst het gevoel dat je na inspanning volledig wilt ontspannen. Raadzaam is dit niet, omdat je ineens van hevige inspanning naar acute rust gaat. Dit kan consequenties hebben voor het lichaam.

Een cooling-down biedt een aangename manier om je lichaam weer in het normale ritme te krijgen. Het hartritme reguleert en de ademhaling wordt rustiger. Zodoende weet het lichaam dat het zich mag gaan ontspannen. Daarnaast zorgt het tevens voor een beter herstel. En dit gegeven merk je al snel genoeg na het toepassen van de cooling-down.

Warming up

De vele voordelen van de cooling-down:

  • Het bloed verspreidt zich over het gehele lichaam, in plaats van specifieke spiergroepen. Ook daalt de hartslag tot een normaal niveau. Een warming-up kan blessures voorkomen. Dit doet de cooling-down niet. Het is een manier om je lichaam in het normale patroon te laten functioneren.
  • Een training stuurt bloed naar je spieren. Met een cooling-down laat je geleidelijk het bloed weer terugstromen naar je ledematen. Veel sporters bemerken duizeligheid na een training. Dit ligt aan de verandering in bloedsomloop. Er moet een geleidelijke periode zijn van intensieve inspanning naar plotselinge rust. Dit wordt gerealiseerd door een cooling-down. Duizeligheid en flauwvallen wordt op deze manier voorkomen.
  • Melkzuur geeft een stijf, zwaar en branderig gevoel aan de spieren en hoopt zich op in het spierweefsel tijdens inspanning. Hierdoor ontstaat stijfheid en spierpijn. Door het toepassen van een serieuze cooling-down kan het lichaam melkzuur beter afvoeren en kun je stijfheid en spierpijn voor een groot deel voorkomen. Overigens helpt het ook andere afvalstoffen en vochtophopingen af te voeren. Zo voorkom je dus ook ontstekingen en infecties.
  • De hartslag wordt omlaag gebracht op een geleidelijke manier. Dit verkleint de kans op hartritmestoornissen.

Een cooling-down zorgt dus voor een beter herstel van je lichaam dan wanneer je abrupt stopt met de training.

Het lichaam wordt van een actieve modus naar een passieve modus gebracht. Geleidelijk komt je lichaam tot rust en voert het afvalstoffen af. Een ophoping van melkzuur wordt zo voorkomen.

Hoe doe je een goede cooling-down?

Een cooling-down is uit te voeren door 5 minuten rustig ‘uit te lopen’. Je kunt rustig joggen of snelwandelen.

Dit kan opgevolgd worden met 5 minuten rekken. Rekken en strekken ondersteunt het proces van het verwerken van afvalstoffen. Tevens komen de spieren zo weer op een normale temperatuur.

Bij de oefeningen is het voornaam een evenwicht te vinden tussen dynamische bewegingen en statische oefeningen. Ook is het van belang te letten op de ademhaling. Door goed en diep in te ademen, wordt de hartslag weer op een normaal niveau gebracht. Drinken mag niet worden vergeten. Dit is cruciaal tijdens de training, maar ook na de training. Een goed herstel kan door de inname van voldoende eiwitten en koolhydraten. We behandelen voeding in een later hoofstuk.

Douchen cooling down

Naast het uitlopen, het doen van rekoefeningen is het nemen van een douche een andere vorm van cooling-down. Een massage zou een gunstige aanvulling zijn, maar uiteraard is dit niet altijd en voor iedereen mogelijk.

Cooling-downs hebben altijd een gunstig effect op het lichaam, we raden aan om altijd een cooling-down te doen. Maar vooral sporters die langdurige inspanning moeten leveren en daarna plotseling stoppen, zijn gebaat bij een cooling-down. Mensen met een lage bloeddruk dienen altijd een cooling-down te doen, omdat zij eerder duizelig worden.

Even samenvatten

10 minuten een cooling-down uitvoeren is een prima manier om een sportsessie of intensieve work-out af te sluiten. Het neemt niet enkel duizeligheid weg, maar zorgt voor het afvoeren van afvalstoffen en het herstel van het natuurlijke ritme. Erg simpele rek- en strekoefeningen zijn voornaam om de lichaamstemperatuur weer naar een normaal niveau te brengen en melkzuur tegen te gaan. Het gevoel van zware en verzuurde spieren wordt hiermee tegengegaan.

Even samenvatten

10 minuten een cooling-down uitvoeren is een prima manier om een sportsessie of intensieve work-out af te sluiten. Het neemt niet enkel duizeligheid weg, maar zorgt voor het afvoeren van afvalstoffen en het herstel van het natuurlijke ritme. Erg simpele rek- en strekoefeningen zijn voornaam om de lichaamstemperatuur weer naar een normaal niveau te brengen en melkzuur tegen te gaan. Het gevoel van zware en verzuurde spieren wordt hiermee tegengegaan.

Vond je dit een leuk artikel? Deel het dan op social media!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

0 reacties

Er zijn nog geen reviews!

shares