Coopertest – Bepaal je conditie in slechts 12 minuten!

Na het bespreken van de shuttle run test gaan we in dit artikel dieper in op een andere conditie test, namelijk de Cooper test. Je kunt hieronder lezen wat de Cooper test precies inhoudt, wat je er aan hebt en tips voor hoe je een zo goed mogelijke Cooper test kunt lopen.

Wat is het doel van een Cooper test?

De Cooper test is vernoemd naar een Amerikaanse arts, Dr. Kenneth Cooper. Hij heeft deze test bedacht om zo zijn fysieke conditie vast te stellen. Het is een zeer eenvoudige, maar toch doeltreffende test waarbij je goed de basisconditie van iemand kan meten. Bovendien kun je aan de hand van de uitslag van de Cooper test ook een schattig maken van je VO2 Max.

Hoe gaat het in z’n werk?

zink en hardlopen

Het afleggen van de Cooper test is eigenlijk heel erg simpel. In 12 minuten tijd probeer je een zo groot mogelijke afstand af te leggen. Aan de hand van onderzoek is gebleken dat na 12 minuten je hartslag niet meer heel erg zal stijgen en dus is dat voldoende om de lichamelijke conditie van iemand vast te stellen. Je lichaam is binnen twaalf minuten al voorbereid om een langere afstand te lopen en wanneer je dus een goede afstand aflegt binnen deze tijd heb je een goede conditie en kun je waarschijnlijk ook goed langere afstanden lopen.

Zo doe je de Coopertest

  1. Loop een zo groot mogelijke afstand in 12 minuten
  2. Bekijk je resultaat in onze coopertest tabel
  3. Je weet nu hoe goed jouw conditie is

Wanneer je een Cooper test wilt doen kun je dit het beste op een platte ondergrond doen zonder al te veel bochten. Zo is de uitslag het meest betrouwbaar. Tevens kun je de Cooper test het beste op bijvoorbeeld een atletiekbaan doen, zodat de afstand die je hebt afgelegd duidelijk is.

Een sporthorloge of activity tracker kan ook laten zien wat de afstand is die je hebt afgelegd, maar dit kan nog wel eens van elkaar verschillen. Voor een zo nauwkeurig mogelijke uitslag is het dus van belang dat je van te voren een afstand afzet.

Wat kun je met de uitslag van een Cooper test?

Zoals hierboven al uitgelegd kun je met de uitslag van een Cooper test je lichamelijke conditie bepalen en een schatting van je VO2 Max maken. Naast deze twee gegevens kun je met de uitslag van deze test ook inzicht krijgen in andere interessante zaken, zoals bijvoorbeeld hoe je je energie het beste kunt verdelen, of je je op de kast laat jagen wanneer je met andere sporters loopt (dit inzicht krijg je natuurlijk alleen wanneer je de test in een groep aflegt) en wat de snelheid is die bij jou past waarmee je het lopen zo lang mogelijk vol kunt houden.

De Cooper test is bovendien een goede test om vaker te doen, zodat je kunt bijhouden of je lichamelijke conditie is verbetert of niet.

Coopertest Tabel

Na het lopen van de Cooper test kun je in onderstaande tabel zien hoe het met jouw fysieke conditie is gesteld.

LeeftijdGeslachtZeer goedGoedRedelijkSlechtZeer slecht
13-14 jaarMan2700+ m2400 - 2700 m2200 - 2399 m2100 - 2199 m2100- m
Vrouw2000+ m1900 - 2000 m1600 - 1899 m1500 - 1599 m1500- m
15-16 jaarMan2800+ m2500 - 2800 m2300 - 2499 m2200 - 2299 m2200- m
Vrouw2100+ m2000 - 2100 m1700 - 1999 m1600 - 1699 m1600- m
17-20 jaarMan3000+ m2700 - 3000 m2500 - 2699 m2300 - 2499 m2300- m
Vrouw2300+ m2100 - 2300 m1800 - 2099 m1700 - 1799 m1700- m
20-29 jaarMan2800+ m2400 - 2800 m2200 - 2399 m1600 - 2199 m1600- m
Vrouw2700+ m2200 - 2700 m1800 - 2199 m1500 - 1799 m1500- m
30-39 jaarMan2700+ m2300 - 2700 m1900 - 2299 m1500 - 1899 m1500- m
Vrouw2500+ m2000 - 2500 m1700 - 1999 m1400 - 1699 m1400- m
40-49 jaarMan2500+ m2100 - 2500 m1700 - 2099 m1400 - 1699 m1400- m
Vrouw2300+ m1900 - 2300 m1500 - 1899 m1200 - 1499 m1200- m
50+ jaarMan2400+ m2000 - 2400 m1600 - 1999 m1300 - 1599 m1300- m
Vrouw2200+ m1700 - 2200 m1400 - 1699 m1100 - 1399 m1100- m

Tips om de Cooper test zo goed mogelijk te lopen

Hardlopen vrouw

Natuurlijk wil iedereen graag een zo goed mogelijke test lopen en kun je een langere afstand afleggen wanneer je al wat getraind bent ten op zichtte van iemand die ongetraind is. We geven je een aantal tips om de Cooper test zo lang mogelijk vol te houden.

Train van te voren

Door jezelf te trainen kan je je uithoudingsvermogen verbeteren. Probeer een tijd voor de Cooper test een aantal keer per week te gaan lopen. Bouw dit rustig op naar steeds wat meer. Je conditie wordt langzaamaan beter en dit zal een positieve uitwerking hebben op de Cooper test. Ben je helemaal nieuw met hardlopen? Lees dan ons beginnen met hardlopen artikel eerst eens door.

Let op je ademhaling

Om tijdens de Cooper test voldoende energie te hebben is het belangrijk dat je lichaam zo veel mogelijk zuurstof binnenkrijgt. Dit doe je door op je ademhaling te letten. Je kunt dit het beste niet forceren, maar zo veel mogelijk naar je lichaam luisteren. Kies een ritme wat voor jou het prettigst is. Zo kun je op hetzelfde tempo blijven lopen en je hartslag wat verlagen. Je gaat dan efficiënter met je energie om, waardoor je een langere afstand af kunt leggen.

Take it easy

Ondanks dat de Cooper test maar twaalf minuten duurt is het goed om niet meteen te hard van stapel te lopen. Wanneer je als een malle begint met lopen zal je wellicht na een aantal minuten al aan je top zitten. Door iets rustiger te starten kan je het beter volhouden en zo een langere afstand afleggen. Let er natuurlijk wel op dat je niet te rustig begint, anders is de test al halverwege wanneer je pas echt meters gaat maken. Het beste kun je een tempo aanhouden waarbij je je het prettigst voelt. Dan houd je het het langste vol en heb je nog wat energie over om op het einde van de Cooper test alles te kunnen geven.

Kies de juiste kleding en schoenen

Looptechniek verbeteren

Wanneer je je puur en alleen wilt focussen op het bepalen van een zo goed mogelijk resultaat met de Cooper test dan wil je je natuurlijk niet laten afleiden door je kleding en schoeisel. Goede hardloopschoenen zijn essentieel om zo prettig mogelijk te kunnen lopen zonder daarbij al te veel risico te lopen op vervelende blessures.

Ook sportkleding kan je helpen met een betere uitslag van de Cooper test. Door de juiste kledingkeuze kan je zo vrij mogelijk bewegen.

Voeding

Wanneer je vlak voordat je gaat sporten een flinke maaltijd naar binnen werkt kun je hier behoorlijk last van hebben tijdens de trainingen. Daarom raden we je aan om een paar uur voordat je de Cooper test gaat doen geen zware maaltijd meer nuttigt. Mocht je nog wel trek krijgen kun je het beste iets lichts eten waar je je energie uit kan halen. Denk bijvoorbeeld aan een stuk fruit of een bakje kwark of yoghurt. Probeer dit niet vlak voor de Cooper test te nemen, maar ongeveer maximaal een half uur voordat je de test gaat doen.

Goede voeding is essentieel om maximaal te presteren, eiwitrijke voeding zorgt er voor dat je fit en gezond blijft.

Conclusie

De Cooper test is een goede en eenvoudige test om je lichamelijke conditie vast te stellen. Dankzij de eenvoud van deze test heb je weinig nodig om de test te doen en kun je de Cooper test ook gemakkelijk meerdere keren herhalen, zodat je inzicht krijgt in het verloop van je conditie.

Er zijn zeker een aantal punten waarop je kunt letten wanneer je de Cooper test doet om een nog beter resultaat te halen. We wensen je veel succes op weg naar een goede conditie!

Vond je dit een leuk artikel? Deel het dan op social media!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

0 reacties

Er zijn nog geen reviews!

shares