Garmin Coach: alles wat je moet weten over Garmins trainingsprogramma

hardlopen met warm weer

Garmin Coach is op (vrijwel) alle Garmin horloges terug te vinden en kan voor beginnende tot gevorderde hardlopers precies dat zetje of de ondersteuning zijn die ze nodig hebben in hun hardlooptraining.  

Wat is Garmin Coach?

Garmin coach hardloopcoach

Garmin Coach klinkt misschien als een generiek trainingsprogramma, maar het is een verrassend dynamisch programma, dat je helpt met veel tips en informatie van échte coaches en zich aanpast aan jouw loopstijl, progressie én agenda.

Garmin Coach is een trainingsprogramma, verdeeld over verschillende weken of maanden (afhankelijk van de gekozen afstand), dat je instelt via de Garmin Connect app op je mobiel, aan de hand van je eigen wensen en beschikbaarheid.

Als doelafstand kun je kiezen voor 5 km, 10 km, of een have marathon. 

Vervolgens kun je dit programma naar je compatibele Garmin horloge sturen, waarop je seintjes krijgt als het tijd is voor je volgende workout en waarbij je tijdens iedere trainingssessie precies ziet welke stappen je moet doorlopen.

Aan het einde van de training, ben je in staat om comfortabel en zonder blessures je doelafstand te lopen; en indien gewenst ook nog binnen een bepaalde tijd.

Afstand halen of tijdsdoel? 

Garmin Coach kun je om te beginnen gewoon gebruiken om een bepaalde afstand uit te kunnen lopen (op een redelijk tempo), maar als je al ervaring hebt met het lopen van de afstand – of als je direct een extra uitdaging wilt hebben – kun je ook een gewenste eindtijd opgeven.

In dat laatste geval wordt er systematisch toegewerkt naar het behalen van die tijd en moet je andere snelheden halen tijdens je training dan anders het geval zou zijn.

Al deze snelheden krijg je per trainingssessie netjes door via je horloge.

Het is daarbij niet zo dat je direct op je doeltempo start. Dit is helemaal afhankelijk van het type training van die dag. En zelfs als je al vrij snel je doeltempo moet lopen, dan is dit maar voor een korte periode.

Pas laat in je training zul je de volledige afstand in het gewenste tempo kunnen/moeten lopen. Wat alleen maar logisch is natuurlijk.

Wat betreft de afstanden: het wordt aangeraden om eerst de programma’s voor de kortere afstanden te doen voordat je aan de langere begint.

Maar als je al een relatief ervaren loper bent met veel ervaring op de 10 km (zonder ondersteuning van Garmin Coach), kun je uiteraard direct aan de training voor een halve marathon beginnen.

Garmin Coach past zich aan jouw conditie aan

Bij het creëren van een trainingsprogramma is het de bedoeling dat je zo eerlijk mogelijk je hardloopniveau opgeeft, zodat het programma zoveel mogelijk op jou wordt toegesneden.

Zo moet je opgeven of en zo ja, hoe veel keer in de week je nu al hardloopt. En wat daarbij ongeveer je tempo is.

Aan de hand daarvan wordt je programma opgesteld. Maar dat betekent niet dat alles 100% vaststaat. Je prestaties gedurende het trainingsprogramma beïnvloeden de intensiteit van de sessies.

Om te beginnen is je eerste run altijd een zogenaamde benchmarkrun, bedoeld om een indruk te krijgen van je (comfortabele) tempo.

Hoe dan ook moet je na iedere run met behulp van (een soort) emoji’s aangeven hoe je je voelt, zodat Garmin Coach hiermee rekening kan houden bij het bepalen van de zwaarte van de volgende sessies.

Mocht blijken dat de geplande sessies toch wat aan de pittige kant zijn voor je, dan wordt er bijvoorbeeld meer tijd uitgetrokken voor je training of gaat de intensiteit wat omlaag.

Aangepast aan jouw agenda

Wat (onder andere) ideaal is aan Garmin Coach, is dat het programma helemaal samengesteld op basis van jouw beschikbare dagen.

Garmin coach dagen beschikbaar

Je vertelt het programma bij het aanmaken op welke dagen je tijd hebt – of wilt maken – om te lopen en ook op welke dag je het liefst een long run zou willen doen (dit doe je 1 keer per week). Vervolgens worden al je sessies uitsluitend op deze dagen ingepland.

Ook dan kan het natuurlijk voorkomen dat het een dag niet lukt om te lopen en wellicht een andere dag (die je niet had opgegeven) wél. Dan kun je heel makkelijk zelf deze trainingssessie verplaatsen in je kalender-view in Garmin Connect (onder ‘Garmin Coach’).

Keuze uit drie echte coaches

Leuk dat de naam van het programma het woord ‘coach’ bevat, maar dit moet vast niet al te letterlijk worden opgevat, hoor ik je denken.

Toch wel.

Want ook al heb je niet letterlijk een coach bij je thuis die je bij ieder persoonlijk aspect van je training tips kan geven… het is zo ongeveer de ‘next best thing’.

Drie echte coaches, met ieder zo hun eigen methode, hebben programma’s samengesteld met allemaal hun eigen opbouw, oefeningen en algehele aanpak.

Coach Jeff Galloway staat bekend om zijn ren-wandel-ren-methode; waarbij je door hardlopen af te wisselen met wandelen blessures en vermoeidheid kunt voorkomen maar toch uiteindelijk je gewenste doel kunt bereiken.

Greg McMillan is onder meer een fysioloog, die ervaring heeft met verschillende type hardlopers en hardloopschema’s maakt die gebaseerd zijn op tempo.

Amy Parkerson-Mitchell is fysiotherapeut en houdt van een rustige opbouw, waarbij ook veel aandacht is voor kracht- en balansoefeningen.

Veel tips, via artikelen en video’s

De coaches vertellen allemaal vooraf en op verschillende momenten in het programma via video’s hoe je de training aan moet pakken, waar je op moet letten bij je techniek en wat de voordelen zijn van de methode.

Deze visuele vorm is erg fijn, omdat je vaak de coach of een andere hardloper live in beeld ziet die een bepaalde techniek of oefening demonstreert. Zo krijg je een goed beeld bij wat je moet doen.

Naast de video’s krijg je ook veel informatie in tekstvorm, vaak met citaten van experts en resultaten van onderzoeken, bijvoorbeeld over de voordelen van – en vooroordelen over – thema’s als voldoende slapen of rusten, je voeding, het lopen van langere afstanden en nog veel meer.

Instructies en meldingen op je horloge

Zo’n trainingsprogramma is leuk, maar wat minder handig als je alles via de app op je telefoon moet doen. Gelukkig – en natuurlijk – kun je het programma ook naar je Garmin sporthorloge sturen, zoals een Forerunner, Fenix of Venu 2 watch, en hier alle sessies bekijken.

Je kunt op je horloge zien wat voor training voor die dag gepland staat en uit welke onderdelen deze bestaat.

Garmin coach schema

Tijdens de sessie zelf zie je per onderdeel wat je moet doen en hoe lang het betreffende onderdeel duurt. Vervolgens gaat het horloge trillen en/of piepen als het tijd is voor het volgende onderdeel.

Het kan ook voorkomen dat het horloge wacht met het volgende onderdeel totdat jij op een knop hebt gedrukt. Zo kun je zelf desgewenst wat meer pauzes inlassen; bijvoorbeeld om even wat rustiger aan te doen, of juist om de sessie wat langer/intenser te maken.

Na afloop geef je aan hoe goed de sessie is bevallen en sla je deze op.

Garmin Coach: voor iedereen een passende coach en training

Garmin Coach is een ideale ondersteuning voor (beginnende) hardlopers. Vooral de manier waarop de training zich aanpast aan jouw niveau en beschikbaarheid en het feit dat je een coach en stijl kunt kiezen die bij je past, zijn heel prettig.

Een mogelijke verbetering zou stemondersteuning kunnen zijn, waarbij je aanwijzingen te horen krijgt via je (bluetooth) oortjes, maar ook in huidige vorm is dit adaptieve trainingsprogramma een zeer waardevolle (en gratis!) hardlooptool.

Heb jij Garmin Coach al gebruikt of zou je het programma graag willen gebruiken?

We horen graag je mening in de reacties hieronder.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

0 reacties