6 bewezen motivatietips om te gaan hardlopen

De levensstijl van veel mensen in de moderne maatschappij is niet altijd even gezond. We hebben veel stress, eten ongezond en bewegen – met name doordat het fysieke aspect in ons werk minder is geworden – gemiddeld te weinig. Hardlopen is dan een laagdrempelige manier om toch aan voldoende beweging te komen. Dit artikel is erop gericht om vooral beginnende hardlopers te helpen om de motivatie te blijven vinden.

Hardlopen is lekker laagdrempelig

De laagdrempeligheid van hardlopen zit hem erin dat je er weinig voor nodig hebt. Het vergt weinig investeringen, je hebt geen tegenstander nodig zoals bijvoorbeeld bij tennis en je ‘sportveld’ begint direct bij je voordeur. Ook kun je het eigenlijk op ieder moment gaan doen of het nu donker is of licht, warm of koud. Zo ligt de mogelijkheid om voldoende te bewegen dus binnen handbereik.

Het enige wat je nog nodig hebt om steeds weer van start te gaan is “motivatie”.

Voor sommige mensen vormt motivatie geen probleem. Zij vinden het heerlijk om te hardlopen en/of andere vormen van sport te beoefenen. Maar anderen lukt het maar niet om er van te genieten. Veel mensen die starten met hardlopen, houden het maar enkele weken vol. Uiteindelijk zijn er maar weinig mensen die erin slagen om een permanent gezonde leefstijl met genoeg beweging te leiden.

6 tips om je motivatie voor hardlopen op peil te houden

Op het gebied van sportmotivatie wordt regelmatig wetenschappelijk onderzoek verricht. De factoren die aan motivatie ten grondslag liggen blijken veranderbaar te zijn waardoor motivatie positief kan worden beïnvloed. Deze factoren vormen de basis van de praktische motivatie tips wij in dit artikel zullen geven. (bron)

Onze tips in het kort:

  • Ren met een vriend of in een groepje.
  • Prik een vaste dag om te gaan hardlopen.
  • Schaf ter motivatie een nieuwe outfit aan.
  • Track je voortgang, vier je prestatie en beloon jezelf.
  • Loop met muziek.
  • Neem deel aan een hardloop evenement.

We zullen de tips hierna toelichten en aangeven waarom ze jouw motivatie om te gaan hardlopen zullen vergroten.

Ren met een vriend of in een groepje

Hardloop motivatie - hardlopen met een vriend

Hardlopen is een sport die niet al te veel vraagt van je concentratie. Natuurlijk, je moet op de weg letten en op andere verkeersdeelnemers. Er blijft echter genoeg ruimte in je hoofd vrij. Voor mensen die niet als hardloper geboren zijn, ontstaat daarmee het gevaar dat ze zich onbewust gaan focussen op de pijntjes die ze juist niet willen voelen. En als je je te veel focust op de weerstand die je ervaart tijdens het hardlopen, dan kun je in een negatieve spiraal terechtkomen.

Hardlopen is bij uitstek iets wat je samen kunt doen met anderen. In plaats van letten op de pijn en frustratie kun je ook met anderen praten en samen je ervaringen beleven tijdens het lopen. Dat betekent ook dat je elkaar kunt motiveren. En tijdens veel momenten onder het hardlopen kun je ook over koetjes en kalfjes praten. Zo wordt het lopen een leuke sociale bezigheid in plaats van een verplichting.

Spreek dus af met een sportmaatje of sluit je aan bij een hardloopgroep. Dan leer je ook nog eens nieuwe mensen kennen.

Prik een vaste dag om te gaan lopen

Hardlopen op een vaste dag

De mens is een gewoontedier. (Bron) We stellen onze dagelijkse routines niet gemakkelijk bij en we laten ze al helemaal niet graag door anderen opleggen. Om dingen te ‘doen’ moeten we daarom proberen om ze als een gewoonte in te slijten. Denk bijvoorbeeld aan tandenpoetsen. Dat is ook niet leuk maar we doen het omdat we er niet over na hoeven te denken. Zo kan het ook werken met hardlopen.

Prik daartoe vaste momenten (dagen en tijdstippen) om te gaan hardlopen. Leg die momenten desnoods vast in je agenda. Het is dan een gegeven dat je gaat lopen en je hoeft het ‘agendapunt’ dan alleen maar uit te voeren. Loop je met een maatje of met een clubje, dan voel je vanwege het feit dat er sprake is van een vast moment, dat je eigenlijk geen keuze hebt. Misschien niet altijd een prettig gevoel. Maar je gaat er wel door.

Schaf een nieuwe outfit aan

Goede hardloopkleding maakt het hardlopen plezieriger. Heb je het te koud of te warm, zweet je in bepaalde kleding te veel of knellen je schoenen, dan bestaat het gevaar dat je aandacht naar die negatieve zaken toe gaat tijdens het hardlopen. Het aanschaffen van leuke en fijne hardloopkleding is een goede stimulans om te gaan en te blijven hardlopen. En je hebt er nota bene voor betaald dus dan zul je het gebruiken ook. Zo’n motivatie verlaagt vaak net even de drempel om weer te gaan.

Track je voortgang, vier je prestatie en beloon jezelf

Polar Vantage V

Zeker wanneer je net begint met hardlopen dan zul je vaak het gevoel hebben dat het iets is waar je nog niet zo goed in bent. En inderdaad, de meeste beginnende hardlopers winnen niet direct een halve marathon. Een zeer grote motivator is echter ‘het beleven van succes in wat je doet’. Het is belangrijk om qua prestatie ‘jezelf’ en niet ‘anderen’ als uitgangspunt te nemen. Realiseer je dat prestatieverbetering bovendien langzaam gaat dus verwacht geen enorme verbeteringen ineens.

Om van prestatiesucces te genieten is het belangrijk dat je doelen stelt. Deel het grote doel op in kleinere minidoelen. Bijvoorbeeld “binnen 2 maanden wil ik 1 km kunnen hardlopen zonder te stoppen”. Na het behalen van het doel is het van belang er van te genieten en vervolgens weer een nieuw, haalbaar doel te formuleren. Als je slechts één groot doel stelt dan zul je vaak zien dat dat wellicht niet haalbaar blijkt. Wanneer je het wel haalt kun je er bovendien maar één keer van genieten. Hou daarom je doelen behapbaar.

Tegenwoordig kun je als hardloper beschikken over allerlei tools die je voortgang tijdens het hardlopen kunnen volgen. Denk aan gratis apps op je smartphone of aan sporthorloges. Gebruik die om gemakkelijk inzicht te krijgen in wat je presteert. En vergeet niet om wanneer je je doel gehaald hebt dit te vieren en jezelf te belonen. Voorbeelden van beloning zijn het aanschaffen van een nieuw kledingstuk een massage of bezoek aan de sauna.

Loop met muziek

Hardlopen met muziek

Mensen luisteren graag naar hun favoriete muziek. Dat geeft ze een goed gevoel en daarmee positieve mentale energie. Hardlopen als sport is bij uitstek geschikt om met muziek op je oren te beoefenen. Zonder dat je het echt doorhebt zal je lichaam proberen op het tempo van de muziek te lopen. (Bron).

Ga dus hardlopen met muziek! Je telefoon heb je vanwege de voortgang tracking (zie het vorige motivatiepunt) toch al bij. Bovendien zijn er tegenwoordig prima oordopjes verkrijgbaar die geen overlast veroorzaken tijdens het hardlopen doordat ze uit je oren schieten.

Neem deel aan een hardloop evenement

Hardloop evenement

Het deelnemen aan een wedstrijd of evenement vormt een goede stimulans om regelmatig te blijven hardlopen. Het geeft een doel en deadline in de tijd en de ‘sociale druk’ zorgt ervoor dat je toch goed voor de dag wilt komen. Bovendien is de ambiance bij wedstrijden vaak opzwepend en positief. Op het internet zijn veel hardloopwedstrijden te vinden op allerlei niveaus. Verreweg de meeste van deze wedstrijden zijn recreatief en gaan niet om de ereprijzen.

Zoek je wedstrijden niet meteen te ver weg. Er is zeker een leuk hardloopevenement bij jou in de buurt.

Alles even samengevat

Ben je momenteel geen regelmatige hardloper maar wil je toch een vast aantal keren per week gaan, dan is het belangrijk om daar genoeg innerlijke motivatie voor te genereren. Niet iedereen heeft dat van nature maar gelukkig, je kunt eraan werken. Fijne kleding en accessoires helpen daarbij. Zorg ook voor regelmaat door met jezelf of met anderen vaste afspraken te maken wanneer je gaat lopen. Zo maak je een gewoonte van het hardlopen en wordt de drempel lager.

Van essentieel belang is dat je reële, haalbare doelen stelt aan de hand waarvan je hardloopsuccesjes kunt boeken. Meet je voortgang eventueel met tools zoals een smartphone of hardloophorloge. Je periodiek opgeven voor een recreatief hardloopevenement is een goede stok achter de deur. En vergeet je behaalde successen niet te vieren.

Onthoud ondanks al deze tips dat terugval ook een normaal fenomeen is en dat je dat niet meteen als falen moet beschouwen. Het veranderen van gewoonte gaat zowel met ups als met downs. Door je dat telkens weer te realiseren kom je minder snel in een hardloopdalletje terecht.