De Ride is een zeer populaire neutrale hardloopschoen van Saucony die veel demping biedt en energie teruggeeft aan de loper na iedere pas. Het is het topmodel van het merk binnen dit segment en heeft als concurrenten schoenen als de Nike Pegasus en de Brooks Ghost. Het is vooral een erg fijne en comfortabele trainingsschoen, maar eigenlijk presteert hij verrassend goed onder veel verschillende omstandigheden; of je nu snelle 5 km’s loopt of (halve) marathons, aan de Saucony Ride 10 heb je een betrouwbare, consistente schoen. Hij is relatief licht van gewicht en heeft een lage heel drop, prettig voor de meer ‘natuurlijke’ hardlopers.
De Ride is alweer toe aan zijn tiende generatie. Nu was het altijd al een heel verdienstelijke schoen, maar nummer tien is beter dan ooit. Vanwege de verbeteringen kreeg de Ride 10 de titel ‘Beste Update’ van Runner’s World. Vooral het volledig vernieuwde bovenwerk, dat zorgt voor een betere pasvorm en ventilatie, is hiervoor verantwoordelijk.
Maar ook de lichtere, goed dempende en verende Everun tussenzool draagt bij aan de betere prestaties, net als de Tri-Flex slijtzool dit doet met zijn verhoogde flexibiliteit. De Saucony Ride 10 is een uitstekende schoen, maar daarnaast ook nog eens goed betaalbaar. Het is geen budgetschoen, maar voor een hardloopschoen van dit kaliber is hij gewoon prima geprijsd. Het totaalplaatje wordt daarmee wel erg aantrekkelijk.
Bovenwerk
Het bovenwerk van de Saucony Ride is grondig aangepakt voor deze tiende incarnatie. Het toegepaste mesh is goed ademend: lucht wordt op een natuurlijke wijze doorgelaten door het materiaal waardoor het binnenwerk koel en droog blijft. Tevens is het bovenwerk licht van gewicht.
Net als bij die Flywire-technologie van Nike, wordt er in het bovenwerk van de Saucony Ride een verstevigende constructie toegepast bovenop en aan weerszijden van de voet om zo voor extra steun en een ultieme pasvorm te zorgen. De schoen is wel wat aan de smalle kant.
Deze dunne toevoegingen worden door Saucony Flex Film genoemd. Ook bevorderend voor een goede pasvorm is het geweven hakstuk. Dit biedt enerzijds ondersteuning en vergemakkelijkt anderzijds het aan- en uittrekken van de schoen. Het werkt goed en is erg comfortabel.
Zoals bij veel hardloop(schoen)merken de trend is, is ook het bovenwerk van de Saucony Ride zo minimalistisch mogelijk gemaakt, met zo min mogelijk stiksels, die irritatie en stugheid kunnen veroorzaken. Door het naadloze ontwerp is de Ride 10 erg flexibel.
Demping
Voor de demping en vering van de tussenzool maakt de Saucony Ride 10 gebruik van verschillende technologieën en materialen. Zo bestaat de tussenzool grotendeels uit PWR Foam, dat zeer duurzaam is maar ook voor meer veerkracht zorgt dan voorheen.
De Everun topzool geeft de schoen daarbovenop nog eens een extra effectieve energieteruggave bij iedere stap. Everun is Saucony’s verbetering van de meer gebruikelijke EVA-laag. Dit duurzamere materiaal is toegepast onder de sockliner en bevindt zich ook in een speciale ‘landing zone’ onder de hak.
De demping is hierbij optimaal, en ook de afwikkeling van de voet gaat door deze elementen een stuk efficiënter. De hoeveelheid demping van de Ride 10 bevalt de meeste hardlopers erg goed en maakt de schoen geschikt voor veel verschillende runs en afstanden.
Verder zitten er ook nog zogenaamde Vertical Flex Grooves in de voorste gedeelte (die doorlopen vanuit de slijtzool). Deze verbeteren de flexibiliteit en een natuurlijk beweging van de voorvoet en zorgen voor een soepele overgang van de voet tussen het moment van neerkomen en afzetten.
Slijtzool
De slijtzool van de Ride 10 is veelal gemaakt van IBR+, een zeer lichtgewicht maar tegelijkertijd duurzaam rubber dat slijtage minimaliseert en de dempende eigenschappen van de schoen bevordert. Bovendien zorgt dit materiaal voor grip op het wegdek.
De Triflex-technologie van de zool geeft de schoen een verhoogde flexibiliteit en betere grip op verschillende ondergronden. De druk wordt verdeeld bij iedere stap en doet de schoen weer opveren bij het afzetten. Deze technologie is speciaal ontwikkeld door Saucony en zorgt voor een enorme verbetering van de prestaties.
Deze fijne, soepele zool wordt zeer gewaardeerd door gebruikers van de schoen. Het enige punt van de slijtzool waar wel enige kritiek op is, is de grip. Hoewel deze prima is op droge ondergrond, kan de schoen wel enigszins wegslippen op natte oppervlaktes. Wees je dus hiervan bewust als je wel eens in – of vlak na – de regen loopt.
Conclusie, uiterlijk en prijs
De neutrale Saucony Ride 10 biedt aan veel lopers, zeker na de laatste update (sinds de Ride 9) een schoen van premium kwaliteit, die echter niet zodanig geprijsd is; inmiddels is deze uitstekende schoen al aan te schaffen voor zo’n 125 euro, wat heel redelijk is.
Het is een heerlijke lichte trainingsschoen, ideaal voor runs van verschillende lengtes. De Ride 10 heeft veel demping en fijne ondersteunende materialen en elementen. Gebruikers zijn zeer te spreken over dit model, helemaal fans van deze lijn. De verbeteringen zijn niet te missen. Hij is flexibeler, lichter, comfortabeler, heeft meer demping en een betere afwikkeling dan zijn voorganger.
Iets om rekening mee te houden is dat hij minder geschikt is voor mensen met brede voeten: er is betrekkelijk weinig ruimte voor de tenen. Ook is de grip niet optimaal bij een natte ondergrond. Maar verder is er eigenlijk niets af te dingen op deze zeer capabele hardloopschoen.
Bart Rietvink
hardloopschoen review
Laat een reactie achter
0 reviews
Er zijn nog geen reviews!