Veilig hardlopen in het donker – de 8 beste Tips

Hardlopen in het donker is niet altijd zonder gevaar.

Wij geven je de beste tips zodat je veilig een stukje kunt gaan hardlopen in het donker

Allereerst, de gevaren:

Het verkeer

In de herfst en de winter wordt het steeds vroeger donker. Als je thuis van je werk of uit school komt, bestaat er een grote kans dat het al schemert of donker is. Ook is het in de ochtend langer donker, waardoor je, wanneer je buiten sport, in het donker zal moeten hardlopen.

In het donker behoor je als hardloper tot de meest kwetsbare groep van weggebruikers. Wanneer je niet goed zichtbaar bent, kunnen auto’s of andere vervoersmiddelen je snel over het hoofd zien, met daarop ernstige gevolgen. Het is als hardloper belangrijk je te beseffen dat hoe goed jij zelf ook oplet, de andere weggebruikers je een stuk minder kunnen zien.

Lastig gevallen worden

Een ander gevaar tijdens het hardlopen in het donker, is wanneer je te weinig opvalt of op rustige paden of bossen gaat hardlopen, je meer kans loopt om lastig gevallen te worden. Helemaal voorkomen kan je dit natuurlijk helaas nooit, maar gelukkig zijn er een aantal aandachtspunten waardoor je een stuk minder risico loopt. Wat deze punten zijn lees je hieronder

Weersomstandigheden

Een andere valkuil tijdens het hardlopen, zijn de weersomstandigheden. Vroeg in de ochtend en in de avond is het in de wintermaanden erg koud. Door het sporten word je warm en ben je sneller geneigd te dun gekleed te gaan hardlopen. Ook mogelijke gladheid valt minder op in het donker.

Voordelen van hardlopen in het donker

Maar wat zijn nu eigenlijk de voordelen van het hardlopen?

Studies hebben aangetoond dat de bewegingscoördinatie en het reactie vermogen optimaal zijn tussen 16:00 uur en 22:00 uur. Je ontwikkeld je zintuigen, je ogen passen zich na verloop van tijd aan in het donker en je ontwikkeld je evenwicht en je alertheid wordt versterkt. Door de combinatie van het hardlopen en de donkere omgeving, worden je psychologische functies aangescherpt.

Om het hardlopen zo veilig mogelijk te maken volgen hieronder de beste 8 tips voor hardlopen in het donker.

Tip 1: Zorg er voor dat je goed zichtbaar bent

Reflecterende strepen op kleding of schoenen, zorgen er voor dat je beter te zien bent in het donker. Er zijn hiervoor speciale reflecterende bandjes, hesjes in felle kleuren en hoofdlampjes te koop.

Door lampjes en led verlichting om op je kleding te bevestigen, zorg je voor goede zichtbaarheid. Draag nooit donkere hardloopkleding in het donker, kies voor lichte of felle kleuren.

Het is verstandig om verlichting en felle kleding te combineren. Hoe meer je opvalt, hoe beter. Je bent zo goed zichtbaar voor weggebruikers en andere weggebruikers.

Tip: Met de Run Light 250 kan je hardlopen met een richtbare lichtbundel. Hierdoor is het ook mogelijk om de bossen te gaan hardlopen, zonder over de boomwortels te struikelen. Dit werkt op een hellend terein!

Tip 2: Stippel van te voren je route uit

stippel-je-route-uit

Weet waar je langs loopt en kies voor goed verlichte routes. Ontwijk bossen of kleine paadjes in het donker. Loop nooit een route in het donker, die je bij daglicht nog nooit gelopen hebt. Er kunnen valkuilen in de weg zitten, zoals losliggende tegels, wortels of plotselinge verhogingen.

Bij het lopen over een drukke weg, loop dan aan de andere kant van de weg, het verkeer tegemoet. Probeer tijdens de spits, dit is tussen 16.00 en 19.00, zoveel mogelijk te drukke wegen te vermijden. Wanneer het niet mogelijk is om veilig hard te lopen, verkort dan je route en loop hetzelfde rondje een paar keer.

Tip 3: Zorg ervoor dat je geluid goed hoort

Loop nooit in het donker met een koptelefoon of oortjes in. Hierdoor hoor je het verkeer minder goed – of helemaal niet – waardoor je extra kwetsbaar bent.

Tip 4: Goede warming up en cooling down.

Warming up

Een goede de warming up en de cooling down zorgt ervoor dat je minder kans hebt op blessures, bovendien worden je spieren korter door het hardlopen. Zorg ervoor dat je goede rekoefeningen doet om ze op te rekken, hierdoor loop je minder kans om tijdens het hardlopen geblesseerd te raken.

Tip 5: Wees bij gladheid extra voorzichtig.

Draag schoenen met goede profielen en eventuele kniebeschermers, wees goed zichtbaar. Ontwijk gladde paden en kies zoveel mogelijk voor openbare wegen.

Tip 6: Blijf bereikbaar

Zorg dat je altijd je telefoon opgeladen bij je draagt. Mocht je de weg kwijt raken of struikelen en niet verder kunnen kun je altijd iemand bellen.

Tip 7: Loop samen

hardlopen-in-een-groep

Met meerdere mensen hardlopen is zowel voor het zicht, als voor je zelfbescherming altijd veiliger. Wanneer je met meerdere mensen bent, zal je minder snel kans lopen dat je wordt lastiggevallen. Het is misschien echter niet altijd mogelijk om met iemand hard te lopen. In dat geval kun je misschien met je hond gaan hardlopen.

Wanneer je toch alleen gaat, laat even weten dat je gaat hardlopen en hoe laat je ongeveer denkt terug te zijn. Vermijdt de stille paadjes, tunneltjes en bossen. Zorg dat je door levendige en verlichte straten of paden loopt in het donker.

Tip 8: Goede winterkleding

Zorg in de winter voor goede sportkleding, bekijk ook het artikel over hardlopen in de winter. Niet alleen thermo kleding is belangrijk maar ook het dragen van kleding die de wind tegenhoud. Dit zorgt ervoor dat je lekker warm blijft tijdens droge koude dagen. Er is niks zo verschrikkelijk als natte kleding in combinatie met een stevige wind.

Heb jij nog een goede tips?

Laat het ons weten door hieronder een berichtje achter te laten.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

0 reacties

Er zijn nog geen reviews!