Hardlopen op een loopband: lees hier waarom en hoe!

Het mooie van hardlopen is dat je het als enige sport letterlijk overal kunt doen. Op de atletiekbaan, op de harde weg of offroad in het park of in het bos. Het enige wat je moet hebben is een beetje ruimte, toch? Nope, ook dat is verleden tijd. Want tegenwoordig zijn er goede mogelijkheden voor de recreatieve hardloper om zelf een loopband aan te schaffen. Dan hoef je de deur niet eens meer uit.

De voordelen van een loopband

De voordelen van een loopband

Eerlijk is eerlijk, voor veel mensen gaat er toch niets boven lekker hardlopen door de landerijen en de natuur. Dat klinkt, oogt, voelt en ruikt toch beter dan op een loopband hardlopen in een zweterig fitnesscentrum. Maar de mogelijkheden zijn op loopbandgebied de laatste jaren flink ontwikkeld. Hardlopen op een loopband heeft daardoor de nodige voordelen gekregen.

Weer en andere omstandigheden vormen geen probleem

Extreme kou of hitte, regen of gladheid – om maar niet te spreken over onweer – kunnen je hardloopfeestje flink bederven. Ook is het niet ideaal om te hardlopen in het donker of op een plek waar veel verkeer is.

Wanneer je gaat hardlopen op een loopband, heb je daar allemaal geen last van. De omstandigheden zijn constant. En je maakt nooit meer een misstap.

Altijd lekkere kleding dragen

Doordat je op de hardloopband normaal gesproken binnen loopt, kun je de omstandigheden qua temperatuur volledig naar je eigen hand zetten. Het liefst draag je natuurlijk niet te veel dikke sportkleding. Daarin ga je immers flink zweten en dikke kleding zorgt bovendien voor weerstand.

Op een hardloopband loop je elke dag in je favoriete setje. Wellicht is dat voor jou een korte broek en blote bast. Het kan allemaal op een loopband!

Effectieve heuveltraining

Als hardloper in Nederland is het soms zoeken naar heuvels t.b.v. heuveltraining. En juist daarvoor is een loopband ideaal. Want het loopvlak kan gekanteld worden tot percentages boven de 20%.

Je kunt bij het hardlopen op een loopband zelfs een heuvelprogramma instellen. De loopband varieert dan de hellingshoek. Dat maakt het spannend en bovendien weet jij na afloop exact hoeveel hoogte- en afstandsmeters je hebt gemaakt tijdens je heuveltraining.

Een loopband werkt stimulerend tijdens het hardlopen
Een loopband werkt stimulerend tijdens het hardlopen

Wanneer jij zelf buiten hardloopt, zul je ook zelf het tempo moeten bepalen. Natuurlijk helpen sporthorloges je qua informatievoorziening en er zijn er zelfs die aanmoedigingen communiceren. Of je het tempo waar je naar streeft ook haalt, hangt echter volledig af van of je jezelf voldoende intrinsiek kunt blijven motiveren.

Bij hardlopen op een loopband geeft de band echter de snelheid aan. Jij moet volgen anders donder je eraf. Op die manier kun je gemakkelijker je pieken bereiken dan wanneer je zelf het tempo moet blijven bepalen. Dat werkt stimulerend.

Mocht het niet meer lukken om de loopband te kunnen blijven volgen dan spring je er overigens heel gemakkelijk af of je drukt op de stopknop. Je ligt dus echt niet zomaar op de grond.

Minder blessures

Wanneer je op een loopband gaat hardlopen dan kom je nooit oneffen ondergronden tegen. Een misstap zul je dus niet maken.
Ten opzichte van buiten hardlopen, worden je voeten op een loopband bovendien automatisch door de band naar achteren getrokken. Je komt met andere woorden automatisch over je steunpunt heen. Dat is iets minder inspannend en bovendien wordt de druk op je afzetspieren daardoor iets minder. De kans op o.a. scheenbeenblessures wordt daardoor minder groot. (Bron)

Eenvoudig gebruik van technische apparatuur

Wanneer je hardloopt op een loopband kun je heerlijk naar muziek luisteren zonder dat je oortjes telkens uitschieten. Als je wilt kun je zelfs een TV installeren en naar een film kijken. Je moet dan wel goed blijven letten op je evenwicht.

Het nadeel van een loopband is dat je niet van de omgeving kunt genieten. Dat is dus een beetje saai. Er zijn tegenwoordig wel allerlei apps beschikbaar voor je smartphone of tablet die je met je loopband kunt verbinden. Daarop kun je routes en programma’s draaien waarbij je ook een streetviewmodus kunt hanteren. Op die manier toont het scherm van je tablet zomaar een fraaie hardlooproute door een park ergens in New York ofzo. Zo krijg je dus toch de indruk dat je je voortbeweegt.

Gemakkelijk eten en drinken e.d.
Gemakkelijk eten en drinken

Geen gehannes meer met drinkflesjes, gelletjes en repen tijdens het hardlopen. Die liggen gewoon in een bakje voor je op de hardloopband. Smakelijk!

Loopbanden worden steeds betaalbaarder

Waren loopbanden een groot aantal jaren geleden vooral grote, dure apparaten die je alleen vond in fitnesscentra, tegenwoordig koop je al een loopband voor installatie in een particuliere setting (bij jou thuis dus) vanaf € 500.

We moeten toegeven, sommigen zijn vooral geschikt voor een stevige wandeltraining. Een absolute topsnelheid van je loopband van 12 km per uur is bijvoorbeeld wat weinig om serieus te hardlopen. Maar er zijn er ook voor de consumentenmarkt die tot boven de 20% hellingshoek gaan en waarop je maximaal 25 km per uur kunt gaan.

Coolblue heeft een mooi overzicht van beschikbare loopbanden.

De loopbanden voor de consumentenmarkt zijn overigens compacter dan die voor professioneler gebruik. Bovendien kun je het loopgedeelte vaak rechtop klappen zodat de ruimte die de loopband inneemt in je huis, behoorlijk beperkt wordt. De gemiddelde home- of crosstrainer is niet minder omvangrijk.

Waar moet je op letten als je op een loopband loopt?

Hardlopen op een loopband is net even anders dan hardlopen in de buitenlucht. Doordat de band je voeten onder je lichaam door “trekt”, is het hardlopen iets minder inspannend.

Bij het hardlopen op een loopband ervaar je bovendien geen luchtweerstand en ook geen wind. Dat is ook de reden dat je het vaak heet hebt op de loopband en flink zweet. Door het gebrek aan wind kan “thermische stress” ontstaan. Er zijn loopbanden met een ingebouwde ventilator. Heeft die van jou dat niet dan plaats je gewoon je eigen ventilator.

Ook het gebrek aan luchtweerstand maakt het hardlopen minder inspannend. Uit onderzoek van Sports Medicine blijkt dat je daarom de hellingshoek van je loopband het beste standaard op 1% kunt zetten om dit te compenseren. Zo komt de inspanning van buiten en binnen nagenoeg overeen doordat je licht bergop loopt. (Bron)

Alles even samengevat
Alles even samengevat

Hardlopen op een loopband kent vele voordelen en zorgt ervoor dat je je training op ultieme wijze kunt inrichten en beheersen. Door het doorvoeren van enkele aanpassingen, komt het inspanningsniveau op je loopband goed overeen met hardlopen in de buitenlucht.

De gevoelsmatige ervaring van het hardlopen op een loopband blijft achter, maar zeker in de wintermaanden vormt het een uitstekend alternatief voor buiten hardlopen. De aanschafprijzen van hardloopbanden voor particulier gebruik hoeven bovendien tegenwoordig geen drempel te zijn.

En, wat vind jij nu eigenlijk van hardlopen op een loopband?

Vond je dit een leuk artikel? Deel het dan op social media!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

0 reacties

Er zijn nog geen reviews!

shares