Hoe gezond is hardlopen nu eigenlijk?

Dat hardlopen gevolgen heeft voor je hart, gewrichten en spieren wist je waarschijnlijk wel, maar zijn al deze gevolgen positief of kleven er ook negatieve zijden aan hardlopen? Wij zochten het voor je uit!

Is hardlopen gezond voor je?

Meerdere onderzoeken tonen aan dat hardlopen goed kan zijn voor je gezondheid. Zo is er bijvoorbeeld een onderzoek geweest in 2014 waarbij 55.000 mensen voor meer dan vijftien jaar zijn gevolgd en waaruit bleek dat zij met ongeveer vijftig minuten in de week hardlopen zo’n drie jaar meer levensduur zouden hebben en dertig procent minder kans op overlijdensrisico’s. Dit zijn natuurlijk zeer positieve cijfers die aangeven dat hardlopen je gezondheid zeker kan verbeteren, maar helaas is er bij dit onderzoek bijvoorbeeld geen rekening gehouden met het aantal keren dat de mensen gingen hardlopen, de afstand die ze hebben afgelegd of de snelheid van deze hardlopers. Wat wel uit het onderzoek is gebleken is dat de mensen die het hardlopen daadwerkelijk volhielden om geregeld te doen de meeste voordelen voor hun gezondheid behaalden.

De grote vraag naar aanleiding van dit onderzoek is dan ook: is er een bepaald punt waarop hardlopen wellicht niet meer zo gezond voor je is?

Welke factoren maakt hardlopen nu eigenlijk gezond?

Belangrijk is om eerst te kijken naar wat hardlopen nu eigenlijk goed voor je gezondheid maakt. Wanneer je aan je gezondheid of lichamelijke conditie wilt werken kan hardlopen een goede en eenvoudige manier zijn om wat vaker te gaan sporten. Je kunt het namelijk altijd en overal doen en hebt vrijwel alleen goede hardloopschoenen en sportkleding nodig. Laten we kijken naar de voordelen van hardlopen.

Regelmatig hardlopen verkleint het risico op blessures

Af en toe een redelijk stuk hardlopen kan ervoor zorgen dat je minder snel kans hebt op het oplopen van vervelende blessures. Doordat er weinig bekend is over hoelang je het beste kunt hardlopen om hier voordeel van te hebben en niet alsnog te veel te forceren en juist een blessure oploopt is het belangrijk om je lichaam voldoende hersteltijd te gunnen. Ieder lichaam is anders en de ene persoon kan wellicht langere afstanden lopen zonder ergens pijn te krijgen, waar een ander een korter stuk moet lopen om geen blessure te krijgen. Al met al zorgt hardlopen voor gezondere spieren en gewrichten zolang je het niet overdrijft.

Last van scheenbeen

Hardlopen kan zorgen voor een beter gewicht en minder ziektes

Door middel van hardlopen kun je gemakkelijk afvallen en zo een beter lichaamsgewicht krijgen. Een belangrijk bijkomend voordeel van een goed gewicht is dat je minder risico loopt nare ziektes, zoals bijvoorbeeld een te hoge bloeddruk of hart- en vaatziekten.

Hardlopen is goed voor een gezonde geest

Doordat je lichaam tijdens het hardlopen allerlei stoffen aanmaakt ga je je automatisch ook beter voelen. Door het aanmaken van endorfine zul je je gelukkiger voelen en heb je minder last van pijn. Tevens heb je hier na het hardlopen nog plezier van doordat je stressniveau is verminderd.

Werken aan een betere lichamelijke conditie

Hardlopen zorgt ervoor dat je een betere lichamelijke conditie krijgt. Doordat je je hart traint wordt je conditie beter en kun je bijvoorbeeld steeds makkelijker een sprintje trekken zonder dat je hierdoor totaal buiten adem raakt. Je kunt dan steeds een wat langere afstand afleggen in dezelfde tijd. Je kan je conditie meten met bijvoorbeeld de coopertest of de shuttle run test (ook wel bekend als de piepjestest).

Kan je ook teveel hardlopen en waarom is dit ongezond?

Het is zeker mogelijk om teveel te hardlopen. Als je je lichaam niet voldoende tijd geeft om te kunnen herstellen wordt je hart te veel belast en kan er verdikt hartweefsel ontstaan of kunnen de kransslagaders verstopt raken wat uiteindelijk zou kunnen leiden tot een hartaanval. Al met al is dit dus niet goed voor je lichaam en kun je beter niet te veel hardlopen. Niet alle wetenschappelijke onderzoeken komen tot dezelfde conclusie en er zijn dus ook een aantal onderzoekers die juist aangeven dat meer hardlopen beter voor je lichaam is. Let daarom altijd op hoe jij je bij iets voelt. Aangezien ieder persoon anders is kan de ene persoon juist wellicht wat meer hardlopen en moet de ander het iets rustiger aan doen. Je kunt je ook laten checken door bijvoorbeeld een sportarts in een sport medisch adviescentrum. Zo weet je zeker wat voor jouw lichaam wel goed is en wat niet.

Wanneer is het te veel?

Er is een bepaald kantelpunt tussen wanneer hardlopen gezond is voor je en wanneer het te veel kan zijn. Door middel van een onderzoek zijn een aantal wetenschappers erachter gekomen dat dit punt rond de tweeëndertig kilometer, meer dan zes dagen in de week of sneller dan 12,87 kilometer per uur ligt. Je zou het beste ongeveer tussen de 8 en 30 kilometer per keer moeten lopen met een snelheid van 9 tot 11 kilometer per uur, verdeelt over drie tot vier trainingen in de week. Zeker als beginnende hardloper is het zeer belangrijk dat je je work-outs langzaam opbouwt en jezelf niet te ver pusht. (bron)

Waarom zijn rustdagen zo belangrijk?

Het is belangrijk om je lichaam tijd te geven om te herstellen. Wanneer je dit niet doet zal je niet sterker en sneller worden, maar zal dit je lichaam juist uitputten. Hierdoor heb je ook steeds minder energie, kan je minder goed slapen en kan je je eetlust verliezen. Merk je dat je bijvoorbeeld niet goed kunt slapen, voel je je uitgeput, geïrriteerd en heb je last van enorme spierpijn dan zijn dat belangrijke signalen van je lichaam dat je rust moet nemen. Luister altijd goed naar je lichaam en neem voldoende rust, zodat je uiteindelijk juist een betere fysieke conditie krijgt in plaats van een minder goede conditie.

Mocht je toch graag dagelijks of langer dan een uur willen trainen dan is het wellicht een goed idee om na het uur een rustigere sport te doen, zoals wandelen, rustig zwemmen of yoga. Dan blijf je toch actief maar kan je lichaam ook nog voldoende rusten.

Rusten

Conclusie

Hardlopen is heel gezond als je wilt werken aan betere lichamelijke conditie, maar er zijn een aantal punten waar je goed op moet letten. Zorg ervoor dat je niet ver over je grenzen heen gaat en je je lichaam voldoende tijd geeft om te kunnen herstellen. Zo blijf je gemotiveerd én werk je aan een sterker en gezonder lichaam!

Bronnen

10 Signs That You Need a Rest Day | Runnersworld
Is Running Good or Bad For Your Health | NPR
3 Things You Didn’t Know About Running | Time.com
Why Too Much Running Is Bad for Your Health | Active.com