L-carnitine en hardlopen – heeft je lichaam baat bij de inname van l-carnitine?

In onze eerder geschreven artikelen heb je al meer kunnen lezen over het nut van het nemen van supplementen met onder andere extra vitaminen en mineralen, zoals bijvoorbeeld het mineraal zink, de bekende vetzuren zoals omega 3-vetzuren en omega 6-vetzuren en het belang van het mineraal magnesium voor hardlopers.

Vandaag bespreken we een aminozuur dat bekend staat vanwege de zogenaamde goede effecten op het vetverbrandingsproces in het lichaam, namelijk L-carnitine. Lees snel verder om erachter te komen of je hier als hardloper baat bij hebt om een supplement met deze stof te nemen.

Wat is L-carnitine?

Om meer over L-carnitine te kunnen vertellen is het natuurlijk belangrijk dat je op de hoogte bent van wat L-carnitine nu precies is. Op wikipedia wordt de functie van carnitine als volgt omschreven: “Carnitine speelt een belangrijke rol in de energieproductie van het lichaam. Bij een tekort aan carnitine treden er problemen op bij de verbranding van vetzuren, waardoor vermoeidheid en gewichtstoename ontstaan. Verder is carnitine een antioxidant en heeft het een beschermende werking op het hart en bloedvaten. De geacetyleerde vorm, acetyl-L-carnitine, is vooral werkzaam in de hersenen en heeft daar een soortgelijke functie. Carnitine komt in alle weefsels van het lichaam voor.”

In principe kan carnitine in verschillende vormen worden gecategoriseerd en wordt het L-carnitine de natuurlijke vorm van canitine bedoelt. Vandaar dat we in dit artikel verder ingaan op L-carnitine.

Wat heeft het lichaam aan L-carnitine

Zoals je in de omschrijving op wikipedia al hebt kunnen lezen wordt L-carnitine voornamelijk aangeprezen als een stof die bijdraagt aan een hogere vetverbranding. Veel verkopers van L-carnitine beweren dan ook dat je meer en sneller vet zult verbranden bij de inname van een supplement met L-carnitine.

Is het volgens het voedingscentrum nodig om een supplement met L-carnitine te nemen?

Volgens het voedingscentrum is carnitine een “halfvitamine” die met name aan babyvoeding wordt toegevoegd, aangezien baby’s dit aminozuur zelf vrijwel nog niet kunnen aanmaken. Baby’s hebben carnitine maar een korte tijd nodig. Na verloop van tijd kunnen zij namelijk carnitine met behulp van andere aminozuren in het lichaam aanmaken.

Zij geven dan ook aan dat het niet nodig is om een supplement met carnitine te nemen, tenzij je last hebt van een bepaalde ziekte.

In welke producten vind je L-carnitine?

Je kunt L-carnitine in dierlijke producten vinden, zoals bijvoorbeeld in zuivel, vlees en vis, maar het lichaam is dus ook in staat om deze stof zelf aan te maken in de nieren en in de lever door middel van verschillende aminozuren, vitaminen en mineralen. Rood vlees is één van de grootste bronnen van L-carnitine.

Kun je een tekort aan L-carnitine oplopen?

Aangezien het lichaam zelf in staat is om L-carnintine aan te maken en op te slaan in je spieren en organen loop je vrijwel nooit het risico op een tekort aan deze stof. Zoals hierboven ook al door het voedingscentrum wordt aangegeven hoef je in principe dus geen supplement met L-carnitine te nemen, tenzij er daadwerkelijk sprake is van een bepaalde lichamelijke ziekte.

Is het waar dat een supplement met L-carnitine zorgt voor een hogere vetverbranding?

L-carnitine kan zeker een positieve bijdrage leveren aan de vetverbranding, maar uit verschillende onderzoeken is gebleken dat het lichaam de extra L-carnitine die in het lichaam komt (door bijvoorbeeld het nemen van een supplement) niet op kan slaan. Er zou dan dus geen hogere hoeveelheid van L-carnitine in het lichaam kunnen ontstaan, waardoor je geen baat zult hebben van de positieve effecten van het nemen van L-carnitine.

Toch zijn er ook verschillende onderzoeken bekend waarbij het nemen van een supplement met L-carnitine wel een waarneembaar positief effect had op onder andere de vetverbranding.

Zo zouden deze supplementen kunnen bijdragen aan een hoger verbruik van lichaamsvet als aanbieder van energie. De reserves die je aan glycogeen in je lichaam hebt worden dan bewaard voor een later moment om je te kunnen voorzien van energie. Wil je meer weten over wat glycogeen precies is dan kun je hier meer lezen over deze belangrijke energiebron.

Kun je nu beter wel of geen supplement met L-carnitine nemen?

Aangezien er in de afgelopen jaren geen duidelijk standpunt in verschillende onderzoeken met betrekking tot het gebruik en het resultaat van L-carnitine is gevormd, zijn de meningen over de werking van een supplement met L-carnitine verdeeld.

Vele deskundigen geven aan dat supplementen met L-carnitine voornamelijk gehyped zijn en dus niet per definitie bijdragen aan onder andere een hogere vetverbranding. Het is daarom aan jezelf of je een dergelijk supplement wilt proberen of niet, maar wij raden altijd aan om in eerste instantie zo veel mogelijk uit je eigen lichaam te halen door middel van voldoende beweging en gezonde voeding.

L Cartinine Capsules

Mocht je toch graag een supplement met L-carnitine willen aanschaffen en willen proberen om te kijken wat voor effect het op jouw lichaam heeft? Dan is het goed om dit van te voren te overleggen met een sportarts of huisarts. Let op: neem sowieso nooit zomaar een supplement (met L-carnitine) wanneer je last hebt van een bepaalde ziekte of van vervelende lichamelijke klachten.

Conclusie

L-carnitine is een stof die je lichaam in principe gewoon zelf kan aanmaken en kan opslaan. Een tekort aan deze stof zal dus ook vrijwel nooit voorkomen. Toch zijn er sporters die beweren dat zij door het nemen van een supplement met L-carnitine onder andere meer vet hebben verbrand, meer energie hebben en minder last hadden van hun spieren na het sporten.

Aangezien er veel wisselende onderzoeken naar L-carnitine zijn gedaan is er niet één duidelijk antwoord op de vraag of deze stof je kan helpen om meer vet te verbranden en dus gewicht te verliezen. Het is onduidelijk of een supplement met L-carnitine wellicht vooral door de fabrikanten wordt aangeprezen of dat het daadwerkelijk een positief effect heeft op sporters.

Het is dan ook aan jou om te bepalen of je een supplement met L-carnitine wilt proberen, maar één ding weten we wel zeker: je hebt het niet per se nodig om vet te verbranden of betere sportieve prestaties te leveren.

Heb je twijfels of vragen over de inname van een supplement met L-carnitine dan kun je het beste contact opnemen met iemand van een Sport Medisch Centrum of het eventueel met de huisarts overleggen.

“Belangrijk: deze site geeft geen medisch advies. Wanneer je gezondheidsklachten hebt raden wij je te alle tijde aan contact op te nemen met je huisarts.”

Gebruikte bronnen:
Carnitine: de belangrijkste informatie | Fit.nl
L-carnitine | Vita-info.nl
Reasons to Use L-Carnitine for Long Distance Runners | LifeMasteryNutrition
Carnitine & Running Performance | Livestrong

Vond je dit een leuk artikel? Deel het dan op social media!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

0 reacties

Er zijn nog geen reviews!

shares