Zou Je L-Glutamine Moeten Nemen Als Hardloper? + Bijwerkingen

Bij het gebruik van een supplement zal je je altijd moeten afvragen of het wel nut voor je heeft. Zo ook bij glutamine.

Denk daarbij aan de verschillende positieve of negatieve effecten dat het kan hebben.

Lees gauw verder om erachter te komen of het voor jou als hardloper handig kan zijn om een dergelijk supplement aan je dagelijkse dieet toe te voegen.

Wat is glutamine?

Glutamine is een aminozuur. Aminozuren zijn zeer belangrijk voor het menselijk lichaam. Je hebt aminozuren onder andere nodig om het lichaam van voldoende proteïnen te voorzien.

In principe is je lichaam in staat om deze stof zelf aan te maken, maar je kunt dit aminozuur ook in diverse voedingsmiddelen vinden. Hierdoor krijgt een gemiddeld persoon met een gevarieerd en gezond voedingspatroon over het algemeen wel voldoende (ongeveer drie tot zes gram door middel van eiwitrijke voeding) van deze stof binnen.

Maar toch zijn er onderzoeken die aantonen dat fanatieke sporters, zoals bijvoorbeeld marathonlopers, over minder glutamine in het lichaam beschikken. \

Betekent dit dan dat je als hardloper meteen een supplement moet aanschaffen?

We geven hieronder antwoord op deze vraag.

In welke voedingsmiddelen vind je glutamine?

Yoghurt en glutamine

Met name in zuivelproducten, zoals yoghurt, kwark en melk vind je een grote dosis. Andere producten die rijk zijn aan deze stof zijn bijvoorbeeld eieren, spinazie, soja en tarweproducten.

Je kunt na een wedstrijd of training je lichaam dus meteen voorzien door één van deze voedingsmiddelen te nemen, maar als je voldoende wilt binnenkrijgen zonder allerlei producten aan je dieet toe te voegen dan kan een supplement je hier eenvoudig bij helpen.

Wat doet L-Glutamine voor je lichaam?

Deze stof draagt onder andere bij aan een goede gezondheid van het maagdarmkanaal en het immuunsysteem.

Wanneer je langdurig last hebt van bijvoorbeeld stress, blessures of infecties dan kan het zijn dat er minder van deze stof in je lichaam wordt aangemaakt. De inname van extra glutamine zou dan een goede en makkelijke uitkomst kunnen bieden.

Het wordt dan ook nog wel eens in bijvoorbeeld ziekenhuizen voorgeschreven om infecties sneller uit de weg te kunnen helpen.

Wat zijn de voordelen?

Je kunt glutamine onder verdelen in zogenaamde D-glutamine en L-glutamine.

De meest voorkomende vorm, die je onder andere ook in veel voedingsmiddelen vind, is L-glutamine.

Deze vorm wordt dan ook het meeste gebruikt in de vorm van een supplement.

Door het toevoegen van extra dosis aan je dagelijkse dieet kun je ervoor zorgen dat je algehele fysieke gezondheid verbetert.

Bovendien zou een dergelijk supplement kunnen zorgen voor een sneller herstel, minder vermoeidheid, een verbeterde uithoudingsvermogen en minder spierafbraak.

Wat zijn de bijwerkingen?

Maag darn

De inname van deze stof kan in sommige gevallen zorgen voor vervelende bijwerkingen die onder andere gerelateerd zijn aan maag- en darmklachten, zoals bijvoorbeeld misselijkheid, buikpijn en winderigheid. Maar ook pijn op de borst, een droge mond en hoofdpijn zijn bijwerkingen waar een beperkt aantal gebruikers van een dergelijk supplement last van hebben.

Deze bijwerkingen komen gelukkig vrij weinig voor en er kleven, voor gezonde volwassenen, dan ook geen gevaren aan. Deze verdwijnen meestal ook weer als je met het supplement stopt.

Wij raden altijd aan om bij twijfel overleg te plegen met een ervaren sport- of huisarts. Met name wanneer je al last hebt van bijvoorbeeld darmklachten is het goed om uit te zoeken of het geen kwaad kan en het je klachten mogelijkerwijs niet kan verergeren.

Ook bij specifieke klachten van hart- en vaatziekten is het goed om eerst wat onderzoeken te doen voordat je zomaar een supplement aanschaft.

Waar moet je op letten?

Er zijn verschillende supplementen met L-glutamine verkrijgbaar.

Zo kun je bijvoorbeeld capsules slikken, maar is het ook beschikbaar in poedervorm.

Belangrijk is dat je een supplement in de vorm van een poeder niet mixt met een warme drank. Hierdoor kun je er namelijk voor zorgen dat de werkzame stoft wordt gebroken alvorens je de drank nuttigt. Doe de inname altijd met een koolhydraathoudende drank.

Uiteraard is het altijd belangrijk om te kijken naar de hoeveelheid. Bij een lage hoeveelheid is de kans zeer klein dat je last krijgt van vervelende bijwerkingen.

Heeft de hardloper baat bij glutamine?

Coopertest

Er is niet direct en overtuigend bewijs dat het supplement zorgt voor bijvoorbeeld betere sportieve prestaties.

Wel kan het bijdragen aan onder andere een beter afweersysteem.

Zo kunnen hardlopers die vaak en zwaar trainen, en hierdoor wellicht oververmoeid raken (en dus minder glutamine in hun lichaam hebben) of blessures oplopen, hun lichaam gemakkelijk en sneller voorzien van voldoende van deze stof dan wanneer zij de glutamine alleen uit hun voeding halen.

Volgens diverse onderzoeken zorgen intensieve trainingen voor een lagere hoeveelheid glutamine in het lichaam.

Door het nemen van een supplement ga je dan onder andere spierafbraak tegen en zou je volgens sommige onderzoeken minder last kunnen hebben van spierpijn en sneller kunnen herstellen na een zware work-out.

Waar kun je het supplement kopen?

Glutamine supplement

Via de Body en Fit shop kun je verschillende producten krijgen die je kunnen helpen op weg naar een gezondere levensstijl. Je vind op deze webshop dan ook voldoende keuze.

Neem eens een kijkje naar de verschillende soorten supplementen met L-glutamine en bepaal voor jezelf welk supplement aan jouw persoonlijke wensen en behoeften voldoet.

Bekijk product

Conclusie: Wel of niet innemen?

Vanwege het feit dat er niet voldoende en betrouwbare onderzoeken zijn gedaan naar de inname van een supplement met L-glutamine onder gezonde volwassenen/sporters, kan er niet met 100 procent zekerheid worden gezegd dat het bij zal dragen aan verbeterde sportieve prestaties.

Desondanks kan het een geringe hoeveelheid voor de meeste mensen in principe geen kwaad en zul je dus ook niet zo snel last krijgen van vervelende bijwerkingen.

Ondanks dat er vrijwel geen gevaarlijke risico’s bekend zijn van de inname van deze stof is het wel belangrijk dat je altijd voorzichtig omgaat met het nemen van elke vorm van een supplement.

Bij eventuele twijfel raden wij je daarom altijd aan om dit van te voren te bespreken met een sport- of huisarts.

Belangrijk: deze site geeft geen medisch advies. Wanneer je gezondheidsklachten hebt raden wij je te alle tijde aan contact op te nemen met je huisarts.

Gebruikte bronnen: