Runner’s high: wat is het en kun jij het ook ervaren?

Het regent hard, je bent doorweekt en je voelt je slecht. Je had niet moeten gaan hardlopen vandaag, denk je nog. Toch ga je door, je bent nu toch al bezig. Opeens slaat je gevoel helemaal om. Het lopen gaat automatisch, je ademhaling zit in een comfortabel ritme en je hebt het gevoel alsof je zweeft. Ook die zware benen voel je niet meer. Je hele lichaam werkt in harmonie samen. Dit tempo houd je makkelijk nog een uur vol zo! De mythische runner’s high, je hoort het er veel mensen over hebben.

Sommige hardlopers hebben dit echter nog nooit ervaren of weten niet of ze hem überhaupt kunnen ervaren. Er wordt namelijk ook wel gezegd dat sommige mensen deze hardloop high helemaal niet kunnen krijgen.

Wat is nu een runner’s high en kun ook jij deze krijgen? Dat en meer vind je in dit artikel.

De runner’s high

Wat is nu een runner’s high en hoe voelt het?

Haast iedereen voelt zich wel beter nadat zij hebben gesport. Dit is niet hetzelfde als de hardloop high. Wanneer je de high ervaart, voel je je tijdens het hardlopen plotseling erg goed. Het is alsof je opeens een dosis nieuwe energie krijgt. Dit zorgt ervoor dat je langer kan doorgaan zonder extra moeite te doen.

Sommige lopers vergelijken het zelfs met meditatie.

Het voelt voor hen alsof je in een uniek ritme komt waarin je lichaam optimaal werkt. Alle aspecten van het lopen, de ademhaling, de cadans en de spieren, werken perfect samen waardoor het lopen veel minder moeite kost.

Het hardlopen gaat als het ware ‘automatisch’. Het duurt altijd even voordat je een runner’s high krijgt. Vaak ervaar je deze pas nadat je een half uur of uur aan het hardlopen bent.

Hardlopen blij

De wetenschap

De wetenschap achter de runner’s high is nog vrij nieuw. Wetenschappers zijn er nog steeds niet uit waarom sommige mensen wel snel een high krijgen, en anderen totaal niet. Op dit moment zijn er honderden wetenschappers wereldwijd bezig met allerlei onderzoeken.

Zij veronderstellen dat hardlopen een biochemisch effect heeft op de hersenen. Tijdens hardlopen komen er moleculen vrij die de stemming van de loper beïnvloeden. De moleculen die vrijkomen zijn zogenaamde endorfines.

Endorfines zijn door het brein geproduceerde verdovende stofjes. Het zijn als het ware opium-achtige middelen die de pijn verminderen en het gevoel van vermoeidheid verzachten.

Logischerwijs voel je je hierdoor beter en kun je langer en verder hardlopen.

Vrolijke hardloopster

Het bewijs is voor veel wetenschappers duidelijk. Zo werd bij een onderzoek ontdekt dat na een hardloopsessie van 2 uur de concentratie van endorfines in zowel het bloed als het brein veel hoger was.

Deze endorfines werden gevonden in het gebied van de hersenen dat gaat over emoties en pijn. Uit psychologisch onderzoek is ook gebleken dat hardlopers zich vrolijker, optimistischer en over het algemeen gelukkiger voelen na het hardlopen.

Meer endorfines betekenen echter niet meteen dat je een high hebt. Zoals eerder al werd gezegd, iedereen voelt zich na het hardlopen vrolijker. Bij een runner’s high maakt het brein simpelweg nóg meer endorfines aan. Dit heeft als gevolg dat je tijdens het hardlopen deze ‘boost’ krijgt.

Laten we duidelijk zijn, de theorie over de endorfines is niet 100% bewezen. Zo bleek onlangs uit onderzoek dat zelfs wanneer men met chemische middelen de endorfines ‘blokkeert’, men alsnog een hardloop high kan ervaren. Het is dus nog niet zeker of de high daadwerkelijk wordt veroorzaakt door de endorfines.

Waarom krijgen sommige mensen geen runner’s high?

Het idee van een high die ervaren wordt tijdens het hardlopen wordt pas sinds een paar jaar onderzocht. Waarom sommige mensen geen high kunnen krijgen is nog niet bekend. Wel is bekend dat het effect van de high in de loop van de jaren kan verminderen of zelfs verdwijnen. Momenteel wordt hier nog veel onderzoek naar gedaan, dus de wetenschappelijke onderbouwing ontbreekt.

Voordelen runner’s high

Er zijn talloze voordelen van de hardloop high, zowel tijdens als na het hardlopen. Tijdens het hardlopen voel je je verser, minder vermoeid, heb je minder last van je spieren en voel je je simpelweg vrolijker. Hierdoor kun je langer, sneller en verder hardlopen.

De positieve effecten van de high houden na het hardlopen niet meteen op. Ook in de uren na het hardlopen voel je je gelukkiger en vrolijker. Dit effect kan soms zelfs een aantal dagen aanhouden.

Hardlopen met je hond

Nadelen?

Helaas kent de runner’s high ook een aantal nadelen. Het kan je namelijk (een beetje) verslaafd maken aan hardlopen. Hierdoor ga je te vaak hardlopen en overbelast je je lichaam. Dan kun je blessures oplopen zoals shin splints of een lopersknie. Ook kunnen er ontwenningsverschijnselen op gaan treden wanneer je het hardlopen een paar keer overslaat. Dit komt echter niet vaak voor.

Conclusie

De runner’s high, het is een fenomeen dat inmiddels alom bekend is. Het heeft veel positieve effecten en helpt talloze hardlopers wereldwijd om nog harder en verder te rennen. Wetenschappers zijn er nog niet uit waardoor de high nou precies wordt veroorzaakt en waarom sommige mensen hem niet ervaren. Er wordt wel veel onderzoek naar gedaan.

Dus, wil jij weten of ook jij deze hardloop high kunt krijgen? Er is maar 1 manier om het uit te vinden: ga hardlopen!