Sportgel vs Sportdrank vs Sportreep

Je bent op deze pagina terecht gekomen omdat je wilt weten wat de verschillen zijn tussen een sportgel, sportdrank of sportreep. Kom erachter welke jij, of welke combinatie jij het beste kunt gebruiken.

Waarom kan het goed zijn om gebruik te maken van een sportgel, sportreep of sportdrank?

Zoals in het artikel over koolhydraten voor hardlopers al uitgelegd is het belangrijk om je lichaam tijdig van voldoende energie te voorzien om je training of wedstrijd tot een goed einde te kunnen brengen.

Je lichaam kan maar een beperkte hoeveelheid energie opslaan en wanneer je dus niet op tijd bijtankt kan je hevig uitgeput raken en dan ook minder goed presteren.

Voor een korte training is het vaak niet nodig om extra vormen van energie te gebruiken, maar als je voor een langere tijd gaat hardlopen is het wel verstandig om dit te nemen.

De verschillende energiebronnen

Aangezien niet elke energiebron voor hetzelfde effect en gevoel zorgt nemen we hieronder de verschillende vormen één voor één met je door.

Sportgels

Bij sportgels duurt het even voordat je hier echt wat van merkt. Na ongeveer een kwartier zul je wel moeten merken dat je meer energie hebt gekregen. Sportgels zijn dankzij het kleine formaat gemakkelijk mee te nemen en zijn makkelijker te verteren dan bijvoorbeeld een sportreep.

Sommige sporters vinden sportgels erg vies. Probeer er daarom een aantal uit tijdens het trainen wanneer je (uiteindelijk) een aantal sportgels tijdens een wedstrijd wilt gaat gebruiken en kijk welke hoeveelheid voor jou voldoende is. Probeer ook op zoek te gaan naar meerdere smaken die je lekker vind, want als je een hoop energiegels tijdens bijvoorbeeld een marathon gaat gebruiken kan de smaak je na een aantal keren behoorlijk tegen gaan staan.

Voor of na het trainen zul je weinig profijt hebben van een sportgel. Deze zijn dus met name geschikt als snelle energieleveranciers tijdens een lange run of wedstrijd.

Waar kan je het beste sportgels bestellen?  De volgende winkels hebben een ruim en goed aanbod aan sportgels:

Sportdrankjes

Sportdrank

Sportdrankjes zijn gemakkelijk in te nemen en te verteren. De energie die hieruit gehaald wordt kan heel erg snel worden gebruikt. Door de substantie zul je met sportdrankjes het minste risico lopen op buikkrampen. Bovendien zorgt een sportdrank meteen voor voldoende hydratatie tijdens het sporten.

Helaas is deze vorm van energie natuurlijk wel wat lastiger om tijdens het hardlopen mee te nemen dan bijvoorbeeld een kleine sportgel verpakking. Tevens moet je opletten dat je niet te veel achter elkaar drinkt, zodat je niet binnen een korte tijd al weer op zoek moet naar een plek om te kunnen plassen.

Waar kan je het beste sportdrankjes bestellen?  De volgende winkels hebben een ruim en goed aanbod aan sportdrankjes:

Sportrepen

Sportreep

Sportrepen zijn lastiger om te verteren en om hier energie uit te halen zal je dan ook een tijdje moeten wachten. Na een aantal uren zul je het verschil wel moeten merken. Een sportreep is natuurlijk wel voedzamer dan bijvoorbeeld een sportgel. Je kunt een sportreep dan ook het beste minimaal een uur van te voren nemen of juist na het hardlopen om je lichaam beter te kunnen laten herstellen.

Een sportreep kan ook tijdens het hardlopen worden gebruikt. Veel sporters nemen zo’n reep tijdens een hele lange run of bijvoorbeeld een marathon. Let erop dat je de reep in kleinere stukjes nuttigt, zodat je hier zo min mogelijk last van zult hebben tijdens het lopen.

Waar kan je het beste sportrepen bestellen?  De volgende winkels hebben een ruim en goed aanbod aan sportdrankjes:

Waar moet je op letten?

Lees altijd de etiketten van sportgels, sportdrankjes en sportrepen. Er zitten namelijk een hoop verschillen tussen de samenstelling van ingrediënten in deze producten. Zo heeft je lichaam bijvoorbeeld na het hardlopen meer behoefte aan een eiwitrijke reep en voor het hardlopen meer behoefte aan een reep met veel koolhydraten.

Let bij met name sportdrankjes extra goed op je tanden. Deze kunnen namelijk zeer slecht zijn voor je gebit. Bovendien is het bij het gebruik van sportgels ook belangrijk om hier ook goed bij te blijven drinken om bijvoorbeeld diarree en uitdroging te voorkomen.

Wat is de beste vorm van energie?

Alles bij elkaar genomen is er niet één vorm van energie het beste voor elke sporter. Ieder lichaam is anders en heeft dan ook andere behoeften. Het is het handigst om voor jezelf na te gaan welke energiebron voor jouw lichaam en soort training de meest positieve effecten levert. Uiteraard kun je door middel van dit artikel wel bepalen wat waarschijnlijk een goede vorm is, maar uiteindelijk is het altijd het beste om het zelf uit te proberen.

Wanneer kun je een bepaalde energiebron het beste gebruiken?

We hebben het hierboven al even aangekaart, maar over het algemeen worden de volgende richtlijnen gevolgd als het gaat om het nemen van een energiebron:

  • Voor het hardlopen: sportreep of sportdrank
  • Tijdens het hardlopen: sportgel, sportdrank of sportreep in kleine stukjes
  • Na het hardlopen: sportreep

Samenvatting

Er bestaat geen ultieme vorm van energie voor iedere sporter, maar wel kun je baat hebben bij het nemen van extra energie voor, tijdens of na een training of wedstrijd.

Belangrijk hierbij is natuurlijk dat je altijd goed naar je lichaam luistert en van te voren uitprobeert wat voor jou het beste werkt. Wie weet werkt het voor jou wel beter om het op een andere manier aan te pakken.

Dan moet je dat zeker doen!

Bovenstaande informatie is puur om een beeld te geven van de verschillende energiebronnen voor sporters en wat er hierover bekend is ten op zichte van de prestaties van een groot aantal sporters. Maar onthoud: ieder lichaam blijft anders.

Bronnen:

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

0 reacties

Er zijn nog geen reviews!

Fitbit Charge 3 weggeef actie
t.w.v. 149 euro

Je kunt vandaag nog GRATIS meedoen!
Vul je Voornaam en E-mailadres in en je doet automatisch mee. Op 1 December 2019 zal de winnaar via email op de hoogte gebracht worden.
close-link