De beste stappenteller voor jou in 2019: wat moet je weten?

Bewegen is belangrijk. Het oude liedje. Maar waar je dit in het verleden zelf moest oplossen – jezelf naar buiten slepen om een stukje hardlopen, lid worden van een sportclub – zijn er nu legio gadgets om je te motiveren en je activiteiten bij te houden.

Apps, sporthorloges, smartwatches, activity trackers. Met als basis: de stappenteller. Het is bijna moeilijker om niet te bewegen dan wél.

Het beginpunt is de stappenteller. Dit stukje software is tegenwoordig in vrijwel iedere wearable ingebouwd, maar is ook gewoon te verkrijgen als los apparaatje om je pols. Het idee is heel simpel: de teller houdt al je stappen bij, met het doel om de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van 10.000 stappen te halen. Een mooie uitdaging.

Een stappenteller kan je op vele manieren motiveren om in actie te komen. Niet alleen ben je alleen al doordat je het ding om hebt meer geneigd om te bewegen. Je hebt hem, dan kun je er maar beter gebruik van maken. Daarnaast krijg je vaak een melding als je te lang stil hebt gezeten zodat je het nooit kunt vergeten.

Het spelelement helpt ook enorm. Tuurlijk, we zijn allemaal heel zelfbewust, verantwoord en willen dolgraag bewegen omdat het zo goed voor ons is. Maar het scheelt een stuk als we kunnen concurreren met vrienden en getriggerd worden om ze te verslaan (en te blijven verslaan). Of als we gewoon maar iets van een beloning krijgen in de vorm van een animatie of geluidje.

Niet iedereen heeft dit nodig uiteraard. Het feit dat er een dagelijkse target is om te halen en dat we een apparaatje bij ons dragen dat hier ons steeds aan herinnert, zal voor veel mensen genoeg zijn om (meer) te gaan bewegen.

Waarom heb je een stappenteller nodig?

Waarom heb je een stappenteller nodig?

Waarom je een stappenteller zou gebruiken? Omdat we allemaal wel een zetje in de rug kunnen gebruiken. Een app die je op de hoogte houdt of een wearable die je de hele dag om je pols ziet zitten, zijn goede triggers om je target te halen en je dagelijkse bewegingspatroon te verbeteren. En wie weet waar het dan eindigt?

Voordelen stappenteller

We hoeven je vast niet te vertellen waarom je een stappenteller zou moeten aanschaffen. (Want wat doe je anders op deze pagina? Hmm? ) Toch kunnen we het niet laten om je hieronder te overdonderen met alle goede redenen voor de aanschaf van een stappenteller. Zodat je definitief niet meer terug kunt.

1) Je wordt actief gestimuleerd om te bewegen

Je wordt actief gestimuleerd om te bewegen

Met een stappenteller om je pols, in je zak of op je smartphone wordt je er continu aan herinnerd dat je moet bewegen. Alleen al doordat je het ding ziet of voelt zitten, maar ook door de tril- of geluidssignalen die je vaak krijgt van een stappenteller wanneer je te lang hebt stilgezeten.

2) Je verbetert je dagelijkse bewegingspatroon

Het voordeel van ‘alleen maar’ een stappenteller ten opzichte van een sporthorloge waarmee je losse activiteiten bijhoudt, is dat je iedere dag, week en maand werkt aan een actievere levensstijl. Je draagt een stappenteller meestal de hele dag en krijgt steeds data over je dagelijkse prestaties en vooruitgang. Zo zul je eerder, ook op de lange termijn, een gezonder leven gaan leiden.

3) Je hebt er weinig voor nodig

Wil je echt intensief sportieve activiteiten registreren, dan moet je hier echt even tijd voor uittrekken en werk van maken. Je sportkleding aantrekken, hoofdtelefoon synchroniseren met je horloge, misschien wel een hartslagband omdoen. Je horloge inschakelen of wachten op een GPS-signaal. Tegen de tijd dat je kunt vertrekken heb je je dagelijkse portie activiteit al gehad.

Met een stappenteller heb je nergens omkijken naar. Die doet wat hij moet doen, dag in dag uit. Je hoeft er geen speciale sportieve momenten voor te reserveren in je dagprogramma. Je kunt gewoon naar kantoor of bij je tante op bezoek gaan en je stappen, traptreden en afgelegde afstand worden automatisch geregistreerd. Dan is het aan jou wat je hiermee doet.

4) In veel vormen beschikbaar

In veel vormen beschikbaar

Een ding is zeker: het uiterlijk hoeft geen belemmering te zijn om een stappenteller te gebruiken. Hij is namelijk in zo’n beetje elke mogelijke vorm beschikbaar. Als app op je smartphone, als los apparaatje dat je in je zak steekt, als horloge of armband… voor ieder wat wils.

5) Kost weinig of helemaal niets

Niet het belangrijkste argument, maar het kan zeker meespelen: een stappenteller is voor een appel en een ei – of zelfs helemaal gratis – te verkrijgen. Het is maar net welke vorm en (extra) functies je wenst en wat je hiervoor over hebt.

6) Je kunt je meten met vrienden en familie

Ja, een stappenteller koop je voor jezelf, maar omdat steeds meer mensen zo’n functie of apparaatje hebben, kun je heel mooi samen aan je conditie werken. Door scores te vergelijken ontstaat er al heel snel een competitie.

Als je hoort of ziet – in je app bijvoorbeeld – dat je beste vriend, broer of moeder 1000 stappen meer heeft gezet, is dat reden genoeg om even een halte eerder uit te stappen. En het is natuurlijk heel motiverend – en gezellig – om gewoon samen met een maatje eropuit te gaan en je prestaties te verbeteren.

Wat is de beste stappenteller voor jou?

Wat is de beste stappenteller voor jou?

Fijn, mooi, geweldig. Iedereen kan dus wel een stappenteller gebruiken! Maar niet iedereen zal dezélfde stappenteller willen. Welk type is het meest geschikt voor jou?

1) De basic stappenteller

Ja, stappentellers zitten vaak ook ‘gewoon’ op je telefoon, maar een los apparaatje kan zeker handig zijn. Zeker als je niet 24 uur per dag je telefoon bij je wilt hebben. Een basic stappenteller is klein, meestal plat en schuif je makkelijk in je broek- of borstzak. Of je bevestigt hem met een clip aan je riem of broekband.

Zelfs als je kiest voor een basic stappenteller, zijn er verschillende opties. De allersimpelste – en goedkoopste – stappentellers zullen inderdaad alleen je stappen tellen. Maar er zijn ook betaalbare basic stappentellers die daarnaast je afgelegde afstand en calorieverbruik tonen en bijvoorbeeld een klokfunctie hebben. Prijzen variëren van zo’n 5 tot 40 euro.

2) App op telefoon

Als je zo ongeveer vergroeid bent met je smartphone en hem ook tijdens activiteiten of sporten altijd bij je hebt, ben je bijna gek als je niet gewoon een stappenteller app installeert. Als je hier tenminste genoeg aan hebt en geen uitgebreide functies nodig hebt.

Maar ook als je iets meer functionaliteit wilt, en bijvoorbeeld grafieken wilt kunnen bekijken of een log- of dagboek bij wilt kunnen houden, heb je genoeg aan een app op je smartphone. Deze versie kost dan hoogstens een paar euro.

Voorbeelden van stappenteller apps zijn: Map My Walk, Steps, Runtastic Pedometer, StepsApp, Fitbit, en simpelweg de app Stappenteller.

3) Activity tracker
Activity tracker

Een activity tracker was ‘in de beginne’ gewoon een stappenteller met een polsbandje. Meer armband dan horloge, maar dus wel met een heel praktische form factor. Activity trackers zijn lichtgewicht en prettig om te dragen. Praktisch ook. Je hoeft hem niet in een zak te stoppen maar kunt hem gewoon om je pols doen en snel en makkelijk raadplegen.

Activity trackers zijn in de afgelopen jaren een stuk geavanceerder geworden en kruipen wat betreft functionaliteit heel dicht tegen sporthorloges aan. Programmeerbare doelen, ingebouwde GPS, een hartslagmeter en uitgebreide grafieken over al je prestaties worden steeds gebruikelijker op activity trackers.

Heel fijn dat al deze mogelijkheden er zijn, maar niet iedereen heeft ze nodig natuurlijk. En met meer functionaliteit gaat de prijs ook logischerwijs omhoog. Maar ‘gelukkig’ zijn er nog steeds simpele en betaalbare activity trackers te vinden. Prijzen variëren van zo’n 30 tot 150 euro.

4) Sporthorloge of smartwatch

Sporthorloge of smartwatch

Wil je gezonder leven en meer bewegen, maar wil je dit niet overdrijven? Vind je het al meer dan genoeg om je doel te halen van 10.000 stappen per dag? Dan is alleen een stappenteller genoeg. Maar wil je meer kunnen bijhouden of verwacht je dat je in de toekomst steeds meer zult gaan sporten, dan is het fijn om een sporthorloge of smartwatch te hebben waarmee je vooruit kunt.

Een sporthorloge heeft een stappenteller aan boord, net als elke activity tracker, maar je kunt er ook heel goed losse sportieve activiteiten mee bijhouden. En dus niet alleen je beweging gedurende de gehele dag. Je hebt vaak vele ingebouwde sportprofielen die allemaal unieke statistieken bijhouden en ook vaak automatisch de activiteit herkennen en beginnen te registreren.

Wil je ook oproepen kunnen ontvangen en afhandelen, berichten kunnen versturen en andere smart functies kunnen uitvoeren? Dan is een smartwatch de juiste keuze. De focus ligt dan wel wat minder op sport, analyses en verbeteringen van prestaties, en meer op dagelijks gebruiksgemak, maar dat kan natuurlijk precies zijn wat je zoekt.

5) Running (voet)pods

Running (voet)pods

Wil je niet alleen puur je stappen bijhouden, maar bijvoorbeeld ook kunnen zien hoe groot je passen zijn, hoe je voeten neerkomen, hoe lang je contact houdt met de grond, en wat je cadans is? Dan is er een simpele, nauwkeurige en betaalbare oplossing voor je in de vorm van running pods. Deze kleine apparaatjes – zoals de ZwiftRunPod (voorheen Milestone Pod) en de Garmin footpod – maak je vast aan je schoenveters of (bijvoorbeeld) aan je broekrand.

De naam zegt het al: deze pods zijn vooral nuttig bij het hardlopen. Maar het is geen gek idee om ze puur te kopen als stappenteller. Zo zijn ze erg klein, hoef je ze alleen maar aan je veters te bevestigen en is het niet nodig om van alles in te schakelen. Bovendien, als je toch ook wilt gaan hardlopen, kun je hiermee perfect aan je techniek en prestaties werken.

De prijzen van deze pods variëren van een kleine 40 tot ruim 200 euro.

Nauwkeurigheid: welke is de beste?

Nauwkeurigheid: welke is de beste?

Eigenlijk scoort er geen enkele optie slecht op het gebied van nauwkeurigheid. Ja, de verschillende apparaten kunnen er zeker verschillende stappen naast zitten, maar zelfs al zouden dit er 100 per dag zijn, dan is dit op een totaal van duizenden stappen, nog steeds niet zo spannend. Degene die nauwkeurigheid heel belangrijk vindt, kan op de volgende zaken letten:

Een sporthorloge is puur op sport gericht (naast het aangeven van de tijd en hier en daar een smart functie) en dus zijn alle kosten – want ja, het is ook de meest prijzige optie – gaan zitten in het optimaliseren en het zo nauwkeurig mogelijk maken van alle tracking capaciteiten. Zodat serieuze sporters ook serieus aan hun prestaties kunnen werken.

Het zal dan ook niemand verbazen dat je voor de meest nauwkeurige metingen een sporthorloge moet hebben, waar GPS en vele sensoren op (kunnen) zitten om jou exact over je afstand, hoogte, hartslag en tempo te informeren. Als je graag meer wilt weten dan alleen je stappen, en dan het liefst zo accuraat mogelijk, weet je dus waarvoor je moet kiezen.

Activity trackers hebben allemaal als basis een stappentel-functie. Maar dit betekent natuurlijk niet dat ze allemaal even uitmuntend presteren. De ene tracker heeft betere sensoren dan de andere en beschikt wel of niet over GPS. Maar over het algemeen kun je wel stellen dat je met een activity tracker een solide stappenteller hebt.

Basic stappentellers kunnen meestal niet veel, maar datgene waarvoor ze gemaakt zijn doen ze doorgaans erg goed. Ze hebben de juiste sensoren en meetfuncties, zoals een 3D-meter, aan boord om tot accurate resultaten te komen. Gaat het je alleen om de stappen, dan kun je met een voordelige stappenteller dus prima uit de voeten.

Een app op je telefoon kan heel goed werk verrichten. Maar ook hier is het afhankelijk van je model telefoon en – bijvoorbeeld – de GPS-varianten die allemaal aan boord zitten. Met GPS, Glonass en Galileo op je telefoon kun je in de meeste gevallen uitgaan van nauwkeurige metingen.

Een running pod kan een goede keuze zijn als je heel nauwkeurig je stappen wilt meten. Aangezien het apparaatje aan je schoenveters vast zit, kan het feitelijk 1 op 1 je stappen meten. Toch is het ook weer niet zo simpel. Iedere genomen stap moet namelijk wel als zodanig geregistreerd worden. En daarin is de ene pod beter dan de andere. Maar het kán dus heel nauwkeurig zijn.

De 5 beste merken voor stappentellers

1) Fitbit
fitbit

Fitbit is een van de grootste wearables fabrikanten ter wereld en heeft zich bovendien gespecialiseerd in activity trackers. Daarmee is het een van de beste merken als je op zoek bent naar fitness gerelateerde producten. Het Amerikaanse bedrijf produceert sinds 2007 activity trackers en voegt ieder jaar weer functies en verbeteringen toe.

Inmiddels bieden ze voor elk wat wils. Van basic trackers als de Inspire tot de Ionic, de eerste smartwatch van Fitbit. Wil je vooral een heel complete, op sport gerichte tracker, dan is de Fitbit Charge 3 een uitstekende keuze.

2) Samsung

Samsung is voor verschillende soorten health devices een meer dan degelijke keuze. Dit Koreaanse elektronicaconcern is een van de grootste ter wereld en kan bogen op een brede en jarenlange ervaring op het gebied van consumentenelektronica. Bijna iedereen op deze planeet heeft wel eens een Galaxy smartphone gebruikt of kent iemand die er een heeft.

Ook de activity trackers en smartwatches van Samsung (en alles wat daar tussenin zit) zijn populair, en doorgaans kwalitatief hoogwaardig. Wil je een activity tracker kijk dan zeker eens naar de Gear Fit 2 en voor een sportieve smartwatch is de Samsung Gear Sport een uitstekende keuze. Check de Galaxy Watch als je beste en meeste features wilt in een traditioneel jasje.

3) Garmin

Garmin

Garmin is van oorsprong een bedrijf dat zich bezighoudt met GPS technologie. Bij Garmin kunnen ze dus heel goed zien waar je je bevindt en vertellen waar je naartoe moet. Wat niet alleen erg nuttig is in de auto, maar ook bij het tracken van activiteiten. Vandaar dat ze zich ook zijn gaan richten op de markt van activity trackers en sporthorloges. Voorbeelden zijn de Garmin Vivosport (activity tracker) en de Forerunner-serie (sporthorloges).

4) Omron

Het Japanse Omron heeft een lange geschiedenis. Het technologiebedrijf stamt al uit 1933 en is gespecialiseerd in vele vormen van automatiseringsapparatuur. Omron is vooral bekend om zijn medische toepassingen, zoals digitale thermometers en bloeddrukmeters. Het bedrijf heeft ook verschillende basic stappentellers op de markt gebracht.

Voor 25 euro heb je al een dun en handzaam apparaatje dat heel nauwkeurig je stappen meet met behulp van een slimme 3D-sensor. Daarnaast kun je ook nog je ‘aerobic stappen’, je afgelegde afstand en je verbruikte calorieën bekijken. Hij beschikt ook over een 7 dagen-geheugen. Voor tien euro meer heb je een tracker die daarnaast ook nog een afzonderlijke actiemodus heeft.

5) Yamax
Yamax

Het eveneens Japanse Yamax is een gerenommeerde producent van stappentellers. De modellen van Yamax behoren tot de best presterende van alle stappentellers, wanneer het gaat om de nauwkeurigheid van de metingen. Sterker nog, wereldwijd wordt dit merk als beste getest.

De aanwezigheid van een 3D-sensor draagt hieraan bij maar ook het ‘anti-bouncemechanisme’ dat in vele modellen te vinden is. De modellen uit de EX-serie hebben een zeer goede 3D-technologie, die het mogelijk maakt om de stappenteller gewoon in je jaszak of tas te stoppen. De SW-serie moet je vastmaken aan een kledingstuk – zoals je broekrand – voor accurate metingen.

Hoeveel stappen per dag?

Gemiddeld verzetten mensen zo’n 6000 stappen per dag; en dat is een positieve schatting. Maar om een gezond leven te leiden, zou je er dagelijks 10000 moeten zetten. Dat betekent dat je iedere dag een stuk zou moeten gaan wandelen (ongeveer een half uur lang), vaker de trap zou moeten nemen, of gewoon regelmatig een halte (of twee) eerder uit zou moeten stappen.

Dit kun je allemaal zelf, vanuit je eigen discipline doen, maar dit vindt niet iedereen even makkelijk. Daarnaast is het sowieso lastig om uit het blote hoofd te bepalen of je aan het minimum van 10.000 stappen bent gekomen. Een stappenteller is dan ook een ideaal hulpmiddel hierbij.

10.000 stappen per dag
10.000 stappen per dag

10.000 stappen is een mooi rond getal, maar het is niet zomaar uit de lucht komen vallen. Dit aantal is bepaald aan de hand van een onderzoek uitgevoerd door Japanse wetenschappers. Het zal niet voor iedereen exact hetzelfde zijn en voor kinderen ligt het minimum nog een stukje hoger. Bovendien wordt de rest van je sportpatroon er niet bijgenomen, dat voor iedereen anders is.

Maar gemiddeld genomen zijn de 10.000 stappen een goed en waardevol uitgangspunt en vormt dit doel voor vrijwel iedereen een verstandig beginpunt voor een gezonde levensstijl. Beginpunt inderdaad. Want je eetpatroon en andere gewoontes – zoals je hoeveelheid slaap – zijn ook erg belangrijk.

Stappentellers voor kinderen

Een gezonde levensstijl is niet alleen belangrijk voor (jonge en oude) volwassenen, maar zeker ook voor kinderen. Het is uitgebreid onderzocht en algemeen bekend dat kinderen te weinig bewegen. Net als volwassen zijn ze massaal gekluisterd aan schermpjes. Om ze te motiveren meer in beweging te komen zijn er daarom ook activity trackers voor kinderen ontwikkeld.

In de basis kunnen deze apparaatjes hetzelfde als de ‘volwassen’ trackers, met het grootste verschil dat alles wat aantrekkelijker is gemaakt door middel van leuke animaties en kleurrijke polsbandjes. Verder is er vaak een beheerfunctie voor de ouders aanwezig en kan er soms gekoppeld worden met andere (volwassen) activity trackers voor een leuk competitie-element.

Leuke modellen voor kinderen zijn bijvoorbeeld de Fitbit Ace 2 en de Garmin Vivofit Junior.

Vraag en antwoord

Vraag en antwoord

1) Hoeveel calorieën verbrand je per stap?

Hoeveel calorieën je verbrandt bij het wandelen – of zetten van stappen – is afhankelijk van verschillende factoren, vooral: je lengte en daarmee de grootte van je pas, je gewicht, en je snelheid. Als je jouw eigen gegevens erbij pakt, zou je theoretisch gezien je calorieverbruik per stap kunnen uitrekenen.

Het gaat dan echter wel om heel kleine aantallen; denk aan iets als 40 calorieën per stap. Maar deze eenheid is zo klein zijn dat hij eigenlijk niet gebruikt wordt bij analyses en metingen: er wordt altijd gewerkt met kilocalorieën (kcal).

Daarbij is het misleidend om uit te gaan van een verbruik per stap, omdat dit lijkt te suggereren dat je bij iedere willekeurige stap calorieën verbrandt; terwijl de verbranding pas van start gaat na ruim 2000 stappen. Dat betekent dat je wel eerst een minuut of 20 moet wandelen wil je überhaupt van verbranding kunnen spreken. Een paar rondjes in de tuin lopen levert dus niets op.

Ook moet gezegd worden dat als afvallen het doel is, hier meer voor nodig is dan alleen een stevige wandeling. Een gezond(er) eetpatroon is bijvoorbeeld een belangrijke factor. Het is wél zo dat wandelen – en het zetten van voldoende stappen – er op zijn minst flink toe kan bijdragen dat er geen gewichtstoename is, wat ook al erg fijn is natuurlijk.

Maar ga gewoon lopen, voel je lekker en gezond en maak je niet te druk om calorieën. Als je plezier hebt in bewegen – en daarnaast de rest van je leven ook meer in balans komt – zul je vanzelf resultaten zien.

2) Waar op het lichaam werkt een stappenteller het beste?

Zoals beschreven zijn de verschillende beschikbare stappentellers bedoeld voor gebruik op verschillende plekken op of aan het lichaam. Het hangt er natuurlijk ook vanaf wat voor technologie er in een apparaatje zit, maar over het algemeen kun je zeggen dat stappentellers die bevestigt zijn aan de romp – dus op je borstkas, heup of bovenarm – het beste werken.

De meeste stappentellers en activity trackers meten hun data namelijk middels een versnelling in de ruimte en vanaf je romp is goed te meten of ook echt je hele lichaam een beweging maakt, in plaats van alleen je bovenlijf. Als je bijvoorbeeld aan het schaken bent of een doekje over het aanrecht haalt, wil je niet dat je stappenteller denkt dat je 50 extra stappen hebt gezet.

Wel worden trackers voor om de pols ook steeds slimmer en wordt de foutmarge steeds kleiner. Het is maar net hoeveel nauwkeurigheid je nodig hebt en welke functies je nog meer belangrijk vindt.

3) Wat zijn de nadelen van een stappenteller om je pols?
3) Wat zijn de nadelen van een stappenteller om je pols?

Een stappenteller om de pols is praktisch omdat je hem altijd om hebt en hij (meestal) niet in de weg zit. Ook ziet hij er vaak trendy uit dus kan hij ook als fashion item gedragen worden.

Nadelen – naast de mogelijk tegenvallende nauwkeurigheid (zie boven) – zijn er ook. Zo is niet elk model ultralicht en kun je het dragen ervan aan het einde van de dag als onprettig ervaren. Dit geldt ook voor het dragen tijdens de nacht, voor als je informatie wilt over je slaapgedrag. Daarnaast kan een tracker om de pols zweterig worden als je intensief beweegt.

Voel je fitter met een stappenteller
Voel je fitter met een stappenteller

Als we goed zoeken kunnen we inderdaad wat nadelen noemen hier en daar of een halve kritische kanttekening plaatsen. Maar het is zoeken met een lichtje, want de positieve punten van een stappenteller zijn overweldigend.

Ben jij ook al overtuigd van de grote voordelen van een stappenteller? Zo ja, voor welke soort kies jij? Een basic uitvoering, een app op je smartphone, een activity tracker of sporthorloge?

Laat hieronder een reactie achter!

Vond je dit een leuk artikel? Deel het dan op social media!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

0 reacties

Er zijn nog geen reviews!

shares