Ontdek hoe je je goede voornemens als hardloper (to-be) wel haalt. Vooral met tip #8.

Vooral in de laatste weken van het jaar worden er door mensen veel goede voornemens gemaakt voor het komende jaar. Veel voornemens hebben te maken met de wens om een gezondere levensstijl te gaan leiden. Veel voorkomende voorbeelden van dergelijke voornemens zijn gezonder eten, stoppen met roken, minder alcohol drinken en vooral (vaker) gaan sporten.

Starten met hardlopen is een heel eenvoudige manier om hier concreet invulling aan te geven.

Helaas blijkt nu uit wetenschappelijk onderzoek dat de meeste mensen op 12 januari alweer stoppen met hun goede voornemen. (Bron)

In dit artikel vind je tips om jouw voornemen om komend jaar (meer) te gaan hardlopen, vol te kunnen houden.

1. Stel haalbare maar concrete doelen

Het voornemen om “meer te gaan sporten” werkt veel minder goed dan het voornemen om “’twee keer per week minimaal 5 kilometer te gaan hardlopen”. Kwantificeer en concretiseer je voornemens dus, dan kun je ook bepalen wanneer je goed bezig bent. Stel je doelen in de loop der tijd naar boven bij om telkens een stapje verder en sneller te kunnen gaan.

NIEUWJAARS ACTIE

Bestel het Hardlopen met Beginners e-book nu tijdelijk met 82% korting.

  • Bewezen schema om binnen 6 weken 5 km hard te lopen zonder blessures
  • Betere fysieke & mentale conditie
  • De juiste voeding om in topvorm te komen
  • Zo behaal je makkelijker je goede voornemens van 2020
  • En nog veel meer!

Lees hier verder.

2. Maak schema’s en hou je eraan

Hou een agenda en een logboek bij waarin je noteert op welke vaste dagen je van plan bent te gaan hardlopen en leg ook vast wanneer je hebt gelopen. Vermeld daarbij je prestaties in termen van tijden en afstanden en of je lekker hebt gelopen voor jouw gevoel of niet. Zo krijg je inzicht in je vorderingen en het hardlopen slijt er vanzelf als een gewoonte in.

3. Ga samen hardlopen

Samen hardlopen met een hardloopmaatje is niet alleen prettig omdat het een sociale component toevoegt aan het hardlopen. Het is ook nog eens een stok achter de deur. Je laat je trainingsmaat immers toch niet in de kou staan als je even wat minder zin hebt? Zo maak je je voornemens om meer te gaan hardlopen samen waar.

4. Zorg voor een fijne outfit

Met een fijne en complete hardloopoutfit ben je optimaal uitgerust om te gaan hardlopen. Dan heb je het niet snel te koud en niet snel te warm en wordt je aandacht niet afgeleid door vervelende bijzaken zoals een zweterig of schurend shirtje en knellende hardloopschoenen. En een goede outfit hoeft helemaal niet duur te zijn. 

Een hardloopjas aanschaffen: let dan hierop!

5. Gebruik moderne tools als hulpmiddelen

Voor hardlopers zijn er tegenwoordig zeer veel tools verkrijgbaar waarmee automatisch je voortgang wordt gemonitord. Wat dacht je van allerlei hardloopapps voor op je mobiele telefoon of van het aanschaffen van een sporthorloge of activity tracker. Dergelijke sportswatches meten ook nog eens je mate van activiteit. Zo word jij automatisch gestimuleerd om te gaan trainen als je te lang stilzit.

6. Ga hardlopen met muziek op je oren

Muziek geeft je extra energie en motivatie terwijl je rent. Het luisteren naar muziek was jaren geleden nog wel eens een ergernis omdat steeds maar weer je oordopjes uit je oren vlogen wanneer de draadjes in de knoop raakten. Tegenwoordig luister je met speciaal voor het hardlopen ontwikkelde oordopjes zelfs draadloos naar muziek terwijl je aan het hardlopen bent.

Sportoordopjes

Luister via je smartphone of nog eenvoudiger: via een daartoe uitgerust sporthorloge zoals de Garmin Forerunner 245 Music edition.

Garmin Forerunner 245

7. Plan wedstrijden in

Wellicht ben je gaan hardlopen omdat je een gezonder leven wil gaan leiden en niet zozeer omdat je per se met je kop in de krant wil met je prestaties. Toch is het inplannen van af en toe een wedstrijd zoals deelname aan een speciaal hardloopevenement, een ideale stimulans.

Wanneer er een wedstrijd op je kalender prijkt voel je toch net wat meer druk om daar op zijn minst niet wandelend langs het publiek af te moeten gaan. Dat zorgt ervoor dat je je trainingen niet overslaat. En de sfeer bij hardloopwedstrijden is bovendien stimulerend en opzwepend.

8. Join onze Facebook groep voor support

Niets werkt zo motiverend als complimentjes en aanmoedigingen. Daarom hebben wij van Hardloopzone.nl besloten om een Facebook groep te starten waarop hardlopers elkaar kunnen supporten en aanmoedigen. Deel je prestaties in deze groep, oogst de lof die jou toekomt en moedig anderen aan, dat motiveert enorm.

Join onze Facebookgroep.

Alles even samengevat

Heb jij het voornemen om komende jaar (meer) te gaan hardlopen om zo je gezondheid positief te stimuleren, zorg dan dat je je motivatie behoudt. Zodra de motivatie ontbreekt worden de afspraken die je met jezelf hebt gemaakt immers al snel geschonden.

Duidelijke doelstellingen en schema’s geven houvast. Een goede uitrusting in de vorm van prettige kleding en fijne accessoires zorgt ervoor dat de voorwaarden om lekker te kunnen hardlopen ideaal zijn. En geef ook bewust invulling aan het sociale aspect door deel te nemen aan wedstrijden, een loopmaatje te zoeken en tenslotte door je te laten opzwepen in onze facebookgroep.

Let maar op: komend jaar wordt JOUW hardloopjaar!

Wat vond je van dit artikel?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

0 reacties

Er zijn nog geen reviews!