Wat doet zink voor je hardloopprestaties?

Na eerder over het mineraal calcium te hebben geschreven is het vandaag de beurt aan zink. Wat zink precies is en wat je er (als sporter) aan kunt hebben zullen we in dit artikel uitleggen. Lees snel verder om meer over zink te weten te komen.

Wat is zink?

Zink is een mineraal dat je in principe alleen in kleine hoeveelheden nodig hebt. Dit mineraal is belangrijk voor de algehele gezondheid van je lichaam. Het voedingscentrum omschrijft zink als volgt: “Zink is een spoorelement dat onderdeel is van een groot aantal enzymen in het lichaam die betrokken zijn bij de stofwisseling. Zink is ondermeer nodig bij de opbouw van eiwitten, de groei en ontwikkeling van weefsel, en een goede werking van het afweer-/immuunsysteem.”

Omdat het lichaam zink niet tijdelijk kan opslaan is het belangrijk dat je elke dag wat zink (via je voeding) binnenkrijgt.

Waarom is zink zo belangrijk?

Zink is één van de belangrijkste mineralen die je lichaam nodig heeft. Ongeveer honderd enzymen in je lichaam hebben zink nodig. Onder andere je immuunsysteem, reuk- en gevoelszintuigen en het helen van wonden hebben baat bij zink. Zo kan je lichaam door de inname van voldoende zink bijvoorbeeld sneller herstellen van een infectie of virus.

Waarom is zink met name voor hardlopers belangrijk?

zink en hardlopen

Zink is een belangrijk mineraal wat onder andere helpt bij het sterker maken van je spieren. Het hebben van sterke beenspieren is voor hardlopers uiteraard belangrijk, zodat je meer snelheid kunt maken en je trainingen ook langer vol kunt houden. Bovendien speelt zink een belangrijke rol bij het herstel van je spieren. En heeft elke sporter dan ook baat bij de inname van een voldoende hoeveelheid aan zink.

Daarnaast loop je het risico als sporter dat je meer mineralen uitdrijft door onder andere te zweten en heeft je lichaam dus een wat grotere behoefte aan extra vitaminen en mineralen dan iemand die niet of weinig sport.

In welke voedingsmiddelen kun je zink vinden?

In een hele hoop producten zit een klein gedeelte aan zink. De meeste eiwitrijke producten bevatten ook een redelijk gehalte aan zink. Met name vlees en vis, zoals bijvoorbeeld varkensvlees, kip, rundvlees, oesters, krab en kreeft bevatten veel zink.

Als vegetariër heb je daarom dan dus ook sneller de kans om minder zink binnen te krijgen dan niet-vegetariërs. Maar ook in andere producten kun je zink vinden, zoals bijvoorbeeld zuivelproducten (onder andere melk en kaas), volkorenproducten (zoals volkorenbrood, en bruine rijst), bonen (bijvoorbeeld zwarte bonen of kikkererwten) en noten en zaden (zoals pinda’s en pompoenpitten).

Van het gedeelte zink in voedingsmiddelen wordt altijd maar een bepaalde hoeveelheid daadwerkelijk in het lichaam opgenomen. Voornamelijk bij vegetarische producten wordt een kleinere hoeveelheid zink in het lichaam opgenomen dan bij producten met vlees.

Om ervoor te zorgen dat je lichaam het mineraal zink zo goed mogelijk uit je voeding opneemt kan het helpen om te letten op de inname van vitamine C, E en B6. Ook het mineraal magnesium kan de opname van zink in het lichaam doen vergroten. Lees hier meer informatie over dit mineraal.

Hoeveel zink heeft je lichaam nodig?

Een volwassen man heeft ongeveer negen milligram zink per dag nodig. Voor volwassen vrouwen ligt deze hoeveelheid iets lager, namelijk op zeven milligram zink per dag. Vrouwen die zwanger zijn of borstvoeding geven hebben wel wat meer nodig. Zwangere vrouwen wordt aangeraden om zo’n negen milligram zink per dag binnen te krijgen en vrouwen die borstvoeding geven zo’n elf milligram per dag.

Wat gebeurd er bij een tekort aan zink?

Een tekort aan zink komt vrijwel niet voor, maar het heeft wel flinke gevolgen voor je fysiek gestel. Zo kan een tekort aan dit mineraal er onder andere zorgen voor je anders gaat proeven en ruiken, dat je groei achterblijft, dat je last krijgt van nachtblindheid en dat je afweersysteem verslechterd.

Kun je ook teveel zink binnenkrijgen?

Bij een gezond en gevarieerd dieet krijg je veelal wel voldoende zink binnen. Als aanvulling kun je een supplement nemen, maar let goed op dat je niet teveel van dit mineraal inneemt. Bij een inname van meer dan vijftig milligram zink per dag schijnt je lichaam last te kunnen krijgen van allerlei vervelende klachten, zoals bijvoorbeeld duizeligheid, misselijkheid, hoofdpijn en zelfs hallucinaties en een verslechterd immuunsysteem. Bovendien zorgt een te grote hoeveelheid aan zink in je lichaam voor een verminderde opname van koper en ijzer, wat uiteindelijk kan leiden tot bloedarmoede.

Het voedingscentrum stelt voor de veiligheid een maximale hoeveelheid van vijfentwintig milligram zink per dag.

Het nemen van supplementen met zink

Om ervoor te zorgen dat je voldoende zink in je lichaam krijgt kun je gebruik maken van een supplement met zink. Met name vegetariërs kunnen hier baat bij hebben. Een supplement met extra zink kan onder andere helpen bij het verbeteren van je afweersysteem en bij het herstel van je spieren.

Je kunt een supplement specifiek alleen met zink, maar er zijn natuurlijk ook supplementen verkrijgbaar met meerdere mineralen. ZMA van Body & Fit  bevat bijvoorbeeld niet alleen zink, maar ook magnesium en vitamine B6.

zink supplement

Bekijk dit product

Of ga voor een multivitamine om ervoor te zorgen dat je van allerlei vitaminen en mineralen voldoende binnen krijgt.

Let op: wanneer je een supplement wilt nemen dien je altijd goed op de dosering te letten. Lees voor gebruik goed wat de aanbevolen hoeveelheid is en bespreek de mogelijkheid om supplementen te nemen eventueel van te voren met je huisarts of sportarts.

Conclusie

Zink is een zeer belangrijk mineraal voor je lichaam en vooral hardlopers kunnen baat hebben bij een redelijke inname van zink. Dit mineraal zorgt onder andere voor een sterk immuunsysteem en kan je helpen bij het versterken van je spieren en het herstel van je spieren na een training.

In allerlei verschillende voedingsmiddelen zit een gedeelte aan zink. Bij een gevarieerd voedingspatroon krijg je vrijwel altijd voldoende van dit mineraal binnen, maar mocht je het idee hebben dat dit niet het geval is dan kun je eventueel een supplement met extra zink nemen.

Let op dat je nooit te veel zink binnenkrijgt. Zo voorkom je vervelende klachten en problemen op de langere termijn.

Bij twijfel of vragen over je inname van zink en je sportieve prestaties kun je het beste contact opnemen met iemand van een Sport Medisch Centrum of het eventueel met de huisarts bespreken.

“Belangrijk: deze site geeft geen medisch advies. Wanneer u gezondheidsklachten heeft raden wij u te alle tijde aan contact op te nemen met uw huisarts”

Gebruikte bronnen:

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

0 reacties

Er zijn nog geen reviews!

Fitbit Charge 3 weggeef actie
t.w.v. 149 euro

Je kunt vandaag nog GRATIS meedoen!
Vul je Voornaam en E-mailadres in en je doet automatisch mee. Op 1 December 2019 zal de winnaar via email op de hoogte gebracht worden.
close-link