Beste compressiekousen voor hardlopen – kopergids

We weten allemaal dat je niet in de valkuil moet trappen om op een paar oude gympies te gaan hardlopen. Versleten of slechtzittende schoenen kunnen je plezier in het hardlopen enorm verpesten en het is bovendien wachten op blessures. Je koopt dus goede hardloopschoenen en een juist advies is daarbij zeer welkom.

Maar als je je dan toch goed voorbereid en de voor jou beste keuze maakt qua schoeisel, denk dan ook eens aan de juiste sokken. Want naast hardloopschoenen heb je ook nog specifieke sokken voor de hardloper.

Lees hier onze reviews over de top 3 compressiekousen.

Foto MerkType
StoxKousenBekijk product
PUMA compressiesokken hardlopenPumaKousenBekijk product

IronmanKousenBekijk product
IronmanTubesBekijk product

Let op: Momenteel zijn de Ironman kousen uitverkocht. Als alternatief horen wij goede verhalen over de hardloopkousen van Puma die ook voorzien zijn van compressie technologie.

Beter hardlopen met de juiste sokken

Sportsokken zijn uiteraard beter dan de gewone sok om mee te sporten, omdat ze geen irritante naden bij de teen of randen bij de hak hebben en daardoor prettiger aanvoelen bij het hardlopen. En dat is fijn, zeker als je een langere afstand gaat afleggen.

De compressiekousen gaan nog verder. Die hebben niet alleen dezelfde eigenschappen als de sportsok qua comfort, maar zorgen tevens voor een goede doorbloeding tijdens het hardlopen. Door de ondersteuning van deze kous heb je veel minder kans op kramp en/of verrekking van de spieren en dus blessures.

Maar hoe werkt het?

Er zijn verschillende soorten compressie sokken op de markt.

Zo kun je kiezen voor een volledige sok, dus met voet en een zogenaamde tube.

Het principe is voor beide types gelijk.

Het geeft een opwaartse druk, die het sterkste is rond de enkel en omhoog richting de knie geleidelijk afneemt. Hierdoor wordt de bloedsomloop gestimuleerd vanaf de enkel richting het hart, wat een positief effect heeft op de afvoer van afvalstoffen.

Tevens zorgt de strakke pasvorm ervoor dat de beweging en trilling van de kuitspier afneemt, waardoor er minder aan het scheenbeenvlies getrokken wordt.

Want wie herkent er niet die soms stekende pijn in het scheenbeen tijdens of na het hardlopen?

Compressie kousen en tubes – wat is het verschil?

Wat is nu eigenlijk het verschil tussen een tube en de normale compressiekous?

Dat zit hem vooral in het gebruik ervan. De compressie is namelijk voor beide gelijk.

Compressie kousen

Compressiekousen zijn als het ware hoge sportkousen die de enkel en kuit strak omvat.

De druk die de kousen uitoefenen op de voet en het gehele onderbeen, geeft bij hardlopen, maar ook bij andere sporten , veel voordelen.

Zoals eerder gezegd, wordt de bloedstroom richting het hart gestimuleerd en worden de afvalstoffen die vrijkomen bij het sporten veel beter afgevoerd. Door het dragen van de kousen zal verzuring in de spieren minder snel optreden.

De compressiekousen kunnen zowel tijdens het hardlopen als na de training gedragen worden.

Na het hardlopen zal dit het herstel sneller laten verlopen. Sporters die na het hardlopen hun compressiekousen nog een aantal uren aanhouden, ervaren een beter herstel en hebben de volgende dag aanzienlijk minder spierpijn. En met een optimaal herstel kun je sneller een nieuwe training of wedstrijd aan!

Compressie tubes

De tube gebruik je alleen tijdens het hardlopen en NIET erna.

Doordat de tube geen voetgedeelte heeft, is deze niet geschikt voor na de training. Doordat je als het ware voetloze kousen draagt en er dus geen compressiewerking op de voet is, kan het mogelijk zijn dat er vocht vastgehouden gaat worden in de voet na het hardlopen. Dat is natuurlijk niet de bedoeling en daarom moet de tube na de training meteen uitgetrokken worden.

Een tube is iets voordeliger in aanschaf en kun je gewoon dragen in combinatie met je favoriete sportsokken. Mocht je juist een hardloper zijn die zonder sokken in zijn hardloopschoenen stapt, dan is dit natuurlijk de ideale oplossing!

Nog een groot voordeel van de tube: je kunt deze meerdere keren achter elkaar gebruiken voordat je ze moet wassen.

Het wassen van je sportcompressiekousen kan trouwens gewoon in de wasmachine op 30 graden, het liefst wel in een waszakje. Gebruik alleen geen wasverzachter, dit doet de compressie in je kousen geen goed.

Ook mogen ze niet in de droger, omdat de elasticiteit die in de kous zit hierdoor verloren gaat en de kous zijn werking en dus zijn functie verliest.

Rol je sokken even in een droge handdoek om ze wat droger te krijgen en laat ze daarna drogen aan de lucht.

De juiste maat kiezen

Ieder merk steunkous kan zo zijn eigen manier van het opmeten van je maat hanteren.

Bij iedere compressiekous staat wel aangegeven hoe je de juiste maat kiest. Dit kan heel eenvoudig je schoenmaat zijn, maar ook bijvoorbeeld het dikste gedeelte van je kuit of de omvang van je enkel.

Als er gevraagd wordt je maten te nemen dan is dat het beste om dit ’s ochtends te doen, direct na het wakker worden. Na het slapen zijn je benen namelijk het dunst.

Ga op de rand van je bed zitten en zet je voet plat op de vloer. Je been moet in een hoek van 90 graden staan. Met een kleermakers meetlint meet je de omtrek van je enkels en/of je kuiten op het breedste gedeelte.

Doe dit bij allebei de benen. Soms is je ene been namelijk iets dikker dan je andere been. Kies dan altijd voor de kleinste maat.

Neem je de grotere maat, dan bestaat de kans dat de kousen gaan afzakken tijdens het hardlopen en je het hele effect van de compressie teniet doet.

De angst dat de kleinere maat het been zou afknellen is ongegrond, door de elasticiteit die in de kous zit kan dit niet gebeuren.

Hoe trek je de compressiekous aan?

Als je voor het eerst compressiekousen gaat aantrekken, zal dat wel even een dingetje zijn. Zo makkelijk en vanzelfsprekend als dat je normaal gesproken je sokken aantrekt, zal het de eerste keer zeker niet zijn. En dat is natuurlijk logisch, want een compressiekous is een zeer nauwsluitende sok. Maar er is een relatief makkelijke manier om de sokken aan te trekken.

  • Houd de sok voor je en steek je hand in de kous om het hielgedeelte te pakken.
  • Trek dan de kous binnenste buiten, maar niet volledig.
  • De voet laat je erin zitten.
  • Stop nu je voet in de kous en zorg dat je hiel meteen goed in de voet van de sok zit.
  • Trek nu de kous verder over je been heen richting je knie. Gebruik twee handen en zorg dat er geen rimpels in de kous komen.
  • Het boord van de kous moet ongeveer twee centimeter onder de knieholte zitten.
  • Sla ook nooit het boord om, dit zal je onderbeen afknellen.

Aanbevolen compressiekousen en tubes.

We hebben hier onder een overzicht gemaakt van de beste compressiekousen/tubes die we konden vinden.

1) STOX Running Socks Compressiekousen Vrouwen – De beste keuze voor vrouwen

Stox Running Socks Vrouwen

Deze kousen geven de hardloper meer energie en een beter uithoudingsvermogen door de optimale bloedcirculatie in de benen en door een maximale zuurstof-capaciteit naar de spieren te sturen, stimuleert dit de afvoer van afvalstoffen wat de kans op shin splits en spierpijn verkleint. De roze kleur maakt deze sok uitermate populair onder de vrouwelijke hardlopers.

Bekijk de prijs van dit product

 

Voordelen
  • Zitten heel fijn
  • Vrij dik, dus lekker voor in de koudere maanden
  • Minder spierpijn
  • Betere prestaties
Nadelen
  • Een enkeling vond ze lastig aan te trekken, lees hier boven hoe je ze het beste aantrekt!

 

 

 

 

2) Ironman Compressie Tubes – Beste beoordeelde tubes

Ironman Compressie Tubes

Ga je liever voor tubes zodat je ze niet zo vaak hoeft te wassen? Deze tubes dragen bij aan een topprestatie door de optimale bloedcirculatie. Hierdoor krijgen de spieren meer energie en ontstaat er een groter uithoudingsvermogen in de spieren. Minder kans op blessures door de verbeterde doorbloeding en omdat de kuitspieren worden gefixeerd door de compressie, wordt er minder pijn en irritatie ervaren van het scheenbeenvlies, de zogenoemde shin-splint. Ook zijn deze tubes warmte- en vocht regulerend.

Bekijk de prijs van dit product

 

Voordelen
  • Geen last meer van shin splints
  • Niet meer zo vaak wassen
  • Goedkoper dan compressie kousen
Nadelen

Als alternatief zijn ook de Kalenji Compressie Tubes een goede optie.

 

3) Ironman Compressiekousen – Best verkochte compressie sokken.

Ironman Sportcompressiekousen

Dit zijn strakke, halfhoge sokken. De compressie bevordert de bloedcirculatie en geeft extra ondersteuning tijdens het hardlopen. Vermoeidheid wordt hierdoor voorkomen en er treedt een sneller herstel op na een training. Daarnaast voert deze voorgevormde sok transpiratievocht snel af en zal je voet dus langer droog en koel blijft. Ideaal voor bij warmere weer! De hiel en tenen hebben extra demping. Dit zijn de best verkochte compressie sokken.

Bekijk de prijs van dit product

 

Voordelen
  • Geen last meer van de kuiten
  • Comfortabel
  • Goede prijs/kwaliteit
  • Zakken niet af
Nadelen

Let op: Momenteel zijn de Ironman kousen uitverkocht. Als alternatief horen wij goede verhalen over de hardloopkousen van Puma die ook voorzien zijn van compressie technologie.

 

Gebruik je zelf compressiekousen? Deel je ervaring door hieronder een berichtje achter te laten zodat andere hardlopers hier ook profijt van kunnen hebben!

2 reacties

Sorry voor de late reactie. Deze reactie is over ons hoofd gezien. Wij horen goede verhalen over de hardloopkousen van Puma die ook voorzien zijn van compressie technologie. Ik zelf loop met Ironman compressie tubes.

Compressiesok voor mannen is helaas niet leverbaar. Welke raden jullie aan als alternatief? gr René

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

*