5 km hardlopen – Tips voor beginners

Heb je altijd al een gezonder lichaam en rustigere geest gewild?

Hardlopen kan je hierbij helpen!

5 km hardlopen

Bij 5 KM hardlopen komen verschillende dingen kijken. Het heeft verschillende voordelen, zoals het krijgen van een gezond lichaam. Met hardlopen verbrand je veel calorieën, wat ervoor zorgt dat je gewicht verliest.

En dat voorkomt dus dat je te zwaar wordt en een hoger risico loopt op hart- en vaatziekten. Dat werkt als een goede motivatie om het trainingsschema vol te houden.

5km-hardlopen

Sommige mensen zijn bang dat ze zich zullen vervelen tijden het hardlopen, maar dat zal niet zo snel gebeuren.

Hardlopen zorgt ervoor dat je geest rustiger wordt. Je bent vooral bezig bent met je ademhaling, het tempo waarop je loopt en de wereld om je heen. Je leert om de kleine dingen te waarderen.

Je zou ook samen met een vriend of vriendin kunnen hardlopen. Dan kun je meteen even bijkletsen.

Een ander voordeel van 5 KM hardlopen is dat het je iets geeft om trots op te zijn. Je kunt trots zijn op het feit dat je bezig bent om jezelf fitter te krijgen en op het moment dat je ziet dat andere jouw hard zien trainen zorgt voor een extra motivatie. Degene die toekijken kunnen ook gemotiveerd worden doordat ze jou bezig zien. Zo doe je dus ook nog iets voor een ander.

Daadwerkelijk 5 km hardlopen

5 km hardlopen

Om vijf kilometer hardlopen vol te kunnen houden heb je meerdere dingen nodig. Het begint bij het hebben van een paar goede schoenen.

Dat is de basis om goed te kunnen hardlopen, anders is het veel moeilijker om hard te lopen. Wij hebben een artikel geschreven waarin we tot in detail uitleggen waar je op moet letten tijdens het kopen van nieuwe hardloopschoenen.

Hoede hardloopschoenen bieden op verschillende manieren ondersteuning en iemand die daar verstand van heeft kan vaak beter bepalen welke schoen het beste bij jou past dan jijzelf dat kan.

Vervolgens moet je gezond en goed eten. Minstens de helft van de calorieën die je binnen moet krijgen bestaan uit koolhydraten, een kwart moet bestaan uit eiwitten en een kwart moet bestaan uit vet. Je hebt dus een gebalanceerd dieet nodig om goed te kunnen sporten.

Je hoeft geen enorme hoeveelheden borden vol pasta te eten. Alleen de echte topsporters doen dat. Vervolgens begin je met het bepalen van het tempo dat voor jou het meest geschikt is. De handigste en leukste manier om dat voor elkaar te krijgen is door samen met een vriend(in) te lopen.

Als je met elkaar kunt kletsen houdt je een goed loop tempo aan. Als je niet meer fatsoenlijk met elkaar kunt praten betekend dat, dat je te hard loopt. Je zult je tempo dan iets naar beneden moeten brengen.

Een andere manier om het beste tempo te vinden is door verschillende tempo’s uit te proberen. Daarbij moet je wel rekening houden met de afstanden. Een kilometer kan je heel snel lopen en daarna uitgeput zijn, of je kunt 5 kilometer lopen en je daarna nog goed voelen.

Daar een balans in vinden is een hele uitdaging. Het kan voorkomen dat je geen vooruitgang voelt. Het is vooral belangrijk dat je jezelf niet vergelijkt met anderen. Als je daaraan begint zal je er alleen maar ongelukkig van worden, doordat je alleen ziet wat jij niet kunt en anderen wel.

Vooruitgang komt in kleine stapjes en kan worden bereikt door, vaker of sneller te lopen. Het kan gebeuren dat je je na het hardlopen niet goed voelt en overal pijntjes hebt. Het kan dan helpen om te beginnen met wandelen of joggen en daar ook weer mee te eindigen. Zo bouw je het hardlopen rustig op en je bouwt het zo ook weer rustig af.

Wedstrijden lopen

5-km-wedstrijd

Er is ook de mogelijkheid om deel te nemen aan wedstrijden, dat zorgt ervoor dat je concreet ziet hoe goed je bent. Als je in de toekomst nog een keer meedoet kun je zien of je jezelf verbeterd hebt.

Bij wedstrijden moet je er vooral op letten dat je niet te snel van start gaat, dat is de meest gemaakte fout. Als je rustig begint en het vervolgens redelijk goed kan eindigen zal dat veel meer zelfvertrouwen geven, dan dat je zo snel begint dat je de finish niet haalt.

Vlak voordat een wedstrijd van start gaat is het belangrijk dat je niets nieuws probeert. Eet wat je normaal gesproken ook eet en draag waar je je comfortabel in voelt. Zo kom je wedstrijd het beste door. Anders kan het voorkomen dat je te weinig eet of juist te veel, wat het hardlopen in de weg gaat zitten.

Tijdens een wedstrijd wil je dat niet hebben. Je kunt dan beter tijdens een training kijken of je met een ander ontbijt betere resultaten behaald.

Tip: Niemand wil als laatste eindigen. Als je de tijden bekijkt van het vorige jaar, kun je zien hoe snel de laatste was. Zo kun je ernaar toe trainen om sneller te zijn dan dat, zodat je met meer vertrouwen kunt beginnen aan de wedstrijd.

Het plannen van jouw eerste 5 kilometer

Eerste 5 km hardlopen

Sommige mensen hebben erg veel moeite om zich aan een planning te houden. Om het toch vol te houden kan het helpen om de planning in een schema op papier te zetten.

Als er aan een training is voldaan kun je dat afstrepen op de planning. Zo heb je heel zichtbaar wat je al gedaan hebt en wat je nog moet doen. Dat werkt motiverend om de planning af te maken.

Het kan stimulerend werken als je bij sommige trainingen een vriend mee vraagt. Zo ontwikkel je een wederzijdse interesse waarbij je elkaar tips kunt geven. En elkaar kunt helpen als het moeilijk is om de planning vol te houden.

Het is handig om aan de training te beginnen met een flink glas water. Het is voor je lichaam het beste als je begint met een wandeltempo. Zelfs als je er zeker van bent dat je het hele deel hardlopend af kan leggen. Dat is om te voorkomen dat er blessures ontstaan.

Het werkt motiverend als je voor jezelf doelen stelt, bijvoorbeeld volgende week wil ik 100 meter extra lopen. De doelen moeten wel haalbaar blijven, anders werkt het demotiverend.

Iedere keer dat er een doel behaald is zal dat meer zelfvertrouwen opleveren. Zorg ervoor dat je niet meer loopt dan je hebt gepland.

Het kan verstandig zijn om een persoonlijke trainer te laten kijken naar de gemaakte planning, zodat hij kan beoordelen of het een geschikte planning is. Als je de dag begint met een training zal dat je stemming voor de hele dag verbeteren. Wees vooral niet bang om een trainingspauze in te lassen op het moment dat je voelt dat je het nodig hebt.

Hardlopen heeft dus enorm veel voordelen. Hopelijk hebben deze tips en adviezen uw verder geholpen. Heel veel succes met lopen van vijf kilometer.

Vond je dit een leuk artikel? Deel het dan op social media!

shares