Beginnen met hardlopen na de bevalling? Hier moet je op letten!

Ik denk dat je het met me eens bent, dat je na de bevalling graag weer zo snel mogelijk je perfecte figuur terug wil krijgen. De overtollige kilo’s van de zwangerschap wil je zo snel mogelijk achter je laten. In dit artikel vertel ik je hoe je weer kunt gaan hardlopen na de bevalling. Lees daarom de tips snel door, zodat jij vandaag nog kunt beginnen!

Hardlopen na de bevalling om je perfecte figuur weer terug te krijgen, welke vrouw wil dat nou niet?

Hardlopen na de bevalling, heeft dit zin of niet?

De meningen zullen erg verdeeld zijn als het gaat over hardlopen na de bevalling. Je bent net moeder geworden en je wil natuurlijk zoveel als mogelijk van je kleintje genieten. Maar hoe denk je over je figuur? Wil je graag weer je oude figuur en je conditie terug? Of ben je nog te moe en denk je nog niet na over hardlopen?

Het is belangrijk dat je goed naar je lichaam luistert na de bevalling. Overleg ook samen met de arts of je al weer kunt hardlopen, of je er klaar voor bent. Je komt er zo vanzelf achter wanneer je klaar bent om weer te gaan hardlopen na de bevalling.

Hardlopen en bevalling

Eerst volop aan het hardlopen en toen kwam de zwangerschap? Je hebt vast en zeker gemerkt dat de zwangerschap en met name de bevalling veel van je lichaam hebben gevraagd. Als je gaat hardlopen na de bevalling dan kan dat er voor zorgen dat je energiepeil weer snel op het oude peil wordt gebracht.

Je bent terecht gekomen in een hectische periode en je wil misschien wat tijd voor jezelf? Dat is heel vanzelfsprekend en heel goed te begrijpen, je bent alsmaar aan het zorgen voor je pasgeboren kindje. Hardlopen kan daar verandering in aanbrengen. Een paar keer in de week ‘even’ de tijd voor jezelf en even weg van de dagelijkse bezigheden, hoe leuk die ook kunnen zijn.

Hardlopen na de bevalling kan zwaar zijn voor je spieren en voor je bindweefsel. Er zijn ook mensen die zeggen dat moedermelk na het sporten anders zou smaken, dan wanneer je bijvoorbeeld niet zou hardlopen.

Beginnen met hardlopen na bevalling

Het kan zijn dat je wat meer tijd nodig hebt om te herstellen na de bevalling, de arts kan dat ook adviseren. Het is dan beter dat je nog niet gaat hardlopen. Luister nog steeds goed naar je lichaam, want je merkt vanzelf wanneer jij weer klaar bent om te beginnen met hardlopen.

Als je er weer klaar voor bent, dan kun je deze tips in de praktijk toepassen en je gaat je weer als vanouds voelen:

    • Het is belangrijk dat je blijft en kunt genieten van het hardlopen. Bedenk voor jezelf waarom je wil hardlopen en waarom je er van geniet. Dit is een goede motiverende factor om weer te beginnen en vol te houden. Ik kan me goed indenken dat je je energieker voelt als je lekker kunt bewegen, maar je kunt ook hardlopen om even wat quality time te hebben voor jezelf.
    • Rustig aan beginnen kan door te kiezen voor de loopband in de sportschool (of wanneer je deze thuis hebt, kun je thuis al rustig opstarten). Door met de loopband te beginnen, worden je knie- en enkelgewrichten minder onder druk gezet (dan wanneer je kiest voor een verharde weg of een andere ondergrond). Er zijn ook andere apparaten in de sportschool waardoor je je conditie weer rustig op kunt bouwen.
    • Ga niet meteen voor een persoonlijk record. Het gaat er ook niet om hoe hard je nu kunt lopen na de bevalling. Laat je lichaam wennen aan de inspanningen, bouw de duur en het tempo rustig op.
    • Door met een schema te gaan hardlopen na de bevalling, kun je kritisch naar jezelf kijken wat je nodig hebt en hoe het gaat. Het zal zo zijn dat je het hardlopen moet plannen, omdat je nu een kindje hebt. Het is een ander leven dan voor je zwanger werd. Zorg dat je kunt blijven hardlopen, laat je partner oppassen of vraag iemand anders even op te passen. Deze momenten voor jezelf heb je nodig om weer op adem te komen en je conditie terug te krijgen.
    • Goed eten en drinken zijn belangrijk als je gaat hardlopen. Voldoende water drinken tijdens het hardlopen is belangrijk en de kans is groot dat je ook meer eet. Mocht je borstvoeding geven, dan heb je iedere dag in totaal 500 calorieën extra nodig.
    • Als je het hardlopen wil combineren met het wandelen met je kindje, dan kun je een speciale hardloopkinderwagen kopen. Het voordeel is dat je deze kinderwagen vooruit kunt duwen als je gaat lopen en zo kun je én lekker sporten én met je pasgeboren kindje naar buiten.
  • Heb je een doel met het hardlopen, je kunt je bijvoorbeeld inschrijven voor een evenement, dan zal dat wellicht helpen om vol te houden. Je kunt aan de hand daarvan ook een persoonlijk trainingsschema maken en zo ga je dus verantwoord oefenen en naar je doel toewerken.
  • Samen hardlopen kan je ook meer motiveren. Je kunt denken aan Start to Run om het weer rustig op te bouwen en dan train je in een groep en op je eigen niveau. Het is mogelijk om in een groep te trainen, maar je kunt ook thuis het programma volgen. Zorg dat je gemotiveerd bent en goed gaat plannen wanneer je gaat hardlopen. Sla niet één keer over, maar ga er voor om je doel te bereiken (weer of geen weer, hardlopen geeft je energie).

Beginnen met hardlopen doe je zo

Een valkuil van veel vrouwen na de bevalling is dat ze te vlug weer het oude tempo van het hardlopen terug willen. Het is bij hardlopen van belang dat je je loopvermogen rustig op gaat bouwen. Met Start to Run kun je, ook wanneer je geen conditie hebt, leren om zonder problemen vijf km uit te lopen. Je bouwt het langzaam op en met een schema kun je binnen tien weken tijd de vijf km aan een stuk lopen. Je kunt hiervoor speciale loopschema’s (https://www.start-to-run.be/loopschemas/) gebruiken.

Na de bevalling is je conditie een stuk minder en dan is het goed om weer rustig aan te beginnen. De voordelen die je hebt als je weer gaat lopen:

  • Je verliest de overtollige kilo’s na de zwangerschap. Hierdoor heb je weer sneller je zelfvertrouwen terug en krijg je ook je oude figuur weer terug.
  • Je hartspier wordt versterkt als je regelmatig gaat hardlopen.
  • Het ouderdomsproces wordt vertraagd. Door het hardlopen blijven je beenderen en spieren namelijk extra sterk.
  • Ook mentaal gezien is het fijn om er even uit te zijn en tijd voor jezelf te hebben. Hierdoor kun je het thuis en op je werk beter volhouden en genieten van je drukke leven.

Conclusie

Heb je een vraag over hardlopen na de bevalling? Plaats je vraag dan hier, zodat wij je op weg kunnen helpen. Ben je net bevallen en ben je er weer klaar voor om te gaan hardlopen? Dan kun je vandaag nog jouw trainingsschema maken en de eerste stappen zetten. Hardlopen na de bevalling zal je energie geven, probeer het maar eens samen of alleen, net wat jij prettig vindt.

Vond je dit een leuk artikel? Deel het dan op social media!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

2 reacties

Leonie

Hoi,
Mijn naam is Leonie Wind en ik ben 31 juli bevallen van een gezonde zoon.
Wanneer hij 6 weken oud is wil ik weer gaan hardlopen.
Ik was voorheen best fanatiek maar tijdens de zwangerschap ben ik bij 15 weken gestopt met hardlopen ik vond het eng.
Wel wandelde ik regelmatig een km of 6 a 7 op stevig tempo. Op het eind kon ik er nog maar 2 volhouden.
Het laatste weekend van oktober is er een wedstrijd van 6 km deze wil ik graag lopen.
Niet op tijd maar gewoon lekker lopen, is dat realistisch? Hoe zouden jullie het lopen opbouwen? Ik dacht te beginnen met een minuut of 3 joggen en 2 rusten en dit 2 a 3 keer per week en dan per week uitbreiden.

Groet leonie

Maarten

Kim Dillen gebruikte de AlterG anti-zwaartekracht loopband: https://www.instagram.com/p/BmxwLalAr4F/?taken-by=kimdillen83. Misschien ook een goede tip voor andere moeders.

shares