Elke dag hardlopen is dat goed of slecht voor je?

Hoe vaak je traint is een zeer belangrijke factor op weg naar een gezondere lichamelijke conditie.
Maar wat is nu eigenlijk goed om te doen?

Kun je prima elke dag gaan hardlopen of is het juist beter om wat rustdagen in te lassen?

In dit artikel beantwoorden we deze vragen voor je, zodat je voor jezelf kunt bepalen wat je het beste met je trainingen kunt doen.

Hoe kun je veilig elke dag hardlopen?

Zoals je eerder al hebt kunnen lezen in het artikel over of hardlopen gezond voor je is kunnen er wat nadelen kleven aan te vaak hardlopen. Dit hangt natuurlijk wel af van de afstanden en snelheid die je loopt. We zullen je hieronder uitleggen hoe je veilig elke dag kunt hardlopen zonder dat je daar lichamelijke problemen van krijgt.

Houd rekening met je eigen doelen en schema

Het is altijd goed om van te voren je doel te bepalen, zodat je weet waar je naar toe wilt werken. Houd hierbij altijd rekening met je agenda en zorg ervoor dat je nog voldoende tijd over houdt om tot rust te komen en je lichaam te laten herstellen. Wanneer je een overvolle agenda hebt met bijvoorbeeld werk en allerlei afspraken is het goed om realistische doelen te stellen en jezelf niet tot het uiterste te pushen.

Laat je lichaam wennen

Een belangrijk punt wat wij vaak aankaarten is dat je jezelf niet te hard moet pushen, zeker niet als je dat niet gewend bent. Zorg ervoor dat je je lichaam de tijd geeft om te wennen aan een dagelijkse work-out. Deze trainingen hoeven dan ook zeker niet zwaar te zijn, want met een korte afstand op een rustig tempo kun je zeker ook al aan je gezondheid werken. Als je lichaam eenmaal gewend is kan het voordelen hebben om dagelijks een stukje te gaan hardlopen.

Bouw het langzaam op

Als je het niet gewend bent om dagelijks in beweging te komen dan kan het moeilijk zijn om dit meteen dagelijks te doen. Niet alleen lichamelijk vraagt dit wat van je, ook mentaal kan dit lastig zijn. Om dit goed en langzaam op te bouwen kun je het beste een schema volgen en het bijvoorbeeld eerst voor een maand uitproberen. Zo houd je het leuk en behapbaar.

Om toch goed aan je fysieke conditie te werken en sterker te worden kun je het beste ongeveer drie keer per week trainen. Zorg ervoor dat deze trainingen niet te zwaar zijn en langzaamaan (op het tempo wat voor jouw lichaam prettig is) wat zwaarder worden.

Voorkom het risico op blessures

Blijf altijd goed naar je lichaam luisteren. Je kent je eigen lichaam het beste en je lichaam is ook het beste in staat om aan te geven of je nog fit genoeg bent om dagelijks te hardlopen. Zorg altijd voor een goede warming-up en cooling-down om blessures te voorkomen en neem gelijk gas terug zodra je ergens pijn begint te krijgen. Doe je dit niet dan loop je het risico op nog meer pijn waardoor je wellicht uiteindelijk helemaal moet stoppen met hardlopen of dat je bijvoorbeeld geen motivatie meer kunt vinden om te gaan sporten.

Zorg voor rustdagen

Rustdagen zijn belangrijk voor je lichaam om te kunnen herstellen. Tijdens het sporten ontstaan er namelijk eigenlijk kleine scheurtjes in je spieren die je lichaam moet herstellen om zo je spieren uiteindelijk sterker te maken. Zorg ervoor dat wanneer je elke dag hardloopt je in ieder geval één tot drie dagen in de week een rustige training doet, zodat je lichaam genoeg hersteltijd krijgt en je niet uitgeput raakt. Zeker wanneer je wat ouder wordt zijn rustdagen essentieel om blessures te voorkomen.

Wat zijn de voordelen van elke dag hardlopen?

Uit dit onderzoek is gebleken dat wanneer je elke dag zo’n vijf minuten hardloopt je je levensduur kunt verlengen met gemiddeld drie extra jaren.

Wat doet het met je lichaam als je elke dag vijf minuten loopt?

Betere nachtrust

Rusten

The Journal of Adolescent Health heeft in 2012 een onderzoek gepubliceerd waaruit is gebleken dat wanneer je ’s ochtends een stuk gaat hardlopen je hierdoor ’s nachts beter zult slapen en je overdag ook alerter voelt dan wanneer je als je wekker gaat nog maar een paar keer op snooze drukt. Ook wanneer je overdag of aan het einde van de dag loopt zul je merken dat je beter slaapt en over het algemeen relaxter bent.

Betere mentale gezondheid

Door te hardlopen worden er stoffen in je lichaam aangemaakt waardoor je lekkerder in je vel zit, dit wordt ook wel “runners high” genoemd. Dit is het gevoel dat je hebt na een goede work-out. Wanneer je je even niet zo prettig voelt en wellicht chagrijnig bent kan het helpen om toch in actie te komen in plaats van op de bank te ploffen. Ook al loop je maar vijf minuten, je zult merken dat je je daarna beter voelt en dan kun je alsnog voor de televisie kruipen met een kop thee.

Minder risico op hart- en vaatziekten

Uit onderzoek is gebleken dat door middel van elke dag vijf minuten hardlopen je het risico op hart- en vaatziekten flink kan verminderen. Zelfs als je niet al te snel loopt en korte stukken loopt kun je je hart al een stuk gezonder maken en loop je minder risico op bijvoorbeeld een hoge bloeddruk, een te hoge cholesterol of eventuele hartproblemen.

Goed voor je geheugen

The Frontiers in Aging Neuroscience Journal heeft in 2013 een onderzoek gepubliceerd waaruit is gebleken dat een korte moment van training ervoor zorgt dat er meer zuurstof in je bloed circuleert en je hersenen hierdoor op bepaalde plekken ook meer bloed krijgen. Hierdoor krijg je een beter geheugen en dit helpt bijvoorbeeld ook tegen ziektes zoals Alzheimer.

Je blijft gemotiveerd

Door in ieder geval elke dag in beweging te komen zal je makkelijker gemotiveerd blijven dan wanneer je een aantal dagen niet hebt getraind. Als je van te voren hebt bepaald dat je in ieder geval elke dag minimaal vijf minuten hardloopt blijft het overzichtelijk en zal je er minder tegenop zien dan een aantal zware trainingen in de week.

Conclusie

Door middel van elke dag hardlopen kun je goed werken aan een betere lichamelijk conditie, maar belangrijk blijft het wel om goed op te letten en naar je lichaam te luisteren. Stel realistische doelen en push jezelf niet te hard zodat het leuk blijft en je geen last krijgt van vervelende (spier)pijn.

Bronnen

How to Complete a “Running Streak”—Safely |  Shape.com

Leisure-Time Running Reduces All-Cause and Cardiovascular Mortality Risk | onlinejacc.org

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

0 reacties

Er zijn nog geen reviews!

Fitbit Charge 3 weggeef actie
t.w.v. 149 euro

Je kunt vandaag nog GRATIS meedoen!
Vul je Voornaam en E-mailadres in en je doet automatisch mee. Op 1 December 2019 zal de winnaar via email op de hoogte gebracht worden.
close-link