Vet verbranden door middel van hardlopen

Wanneer je graag wilt afvallen zal je je waarschijnlijk het meeste focussen op het doel om vet te verbranden, maar wat betekent vet verbranden eigenlijk? En kun je dit het beste doen door middel van hardlopen? In dit artikel zullen we je meer uitleggen over het verbranden van vet, hoe dit in z’n werk gaat en waar je op kunt letten.

Wat betekent vet verbranden?

Meisje geel

Als eerste is het goed om in te gaan op wat vet verbranden nu eigenlijk betekent. Het verbranden van vet betekent eigenlijk dat je je vet gebruikt om je motor draaiende te houden in plaats van dat je gebruik maakt van koolhydraten. Je lichaam slaat onder andere vet op wanneer je meer calorieën tot je neemt dan je lichaam eigenlijk nodig heeft. Om je vet te verbranden is het daarom belangrijk dat je minder eet dan de behoeftes van je lichaam. Zo verbruik je meer calorieën dan de hoeveelheid die je hebt ingenomen en zal je lichaam wat vet gaan verbranden. Door naast minder te gaan eten ook te sporten, zoals hardlopen kun je gewicht (en daarmee dus ook vet) verliezen. Lees verder om te weten te komen hoe je dit het beste kunt doen.

Hoe kan je je vet verbranden?

Zoals je hebt kunnen lezen kun je dus vet verbranden door te sporten. Cardio is een vorm waarbij je effectief vet kunt verbranden en dus ook gewicht kunt verliezen. Je kunt kiezen om een duurloop of juist een intervaltraining te doen. Het verschil tussen deze work-outs leggen we hieronder uit.

Met welke soort training verbrand je het meeste vet?

Vaak wordt aangeven dat je het snelste/meeste vet verbrand wanneer je op een rustig tempo aan cardio doet. Dus bijvoorbeeld op een redelijk rustig tempo hardlopen waardoor je niet helemaal buiten adem raakt. Bovendien tonen een aantal onderzoeken aan dat je meer vet verbrand wanneer je op een lege maag gaat hardlopen. Dit gaat dan wel om een korte en rustige run in de ochtend.

Naast deze vorm van vetverbranding kun je er ook voor kiezen om juist hoge intensiteit training te doen.

De rustigere duurtraining zorgt ervoor dat je hartslag in de juiste zone zit om vet te verbranden, maar een intervaltraining kan ervoor zorgen dat je sneller meer calorieën verbrand en doordat je spieren harder moeten werken zal je ook na de training nog een betere verbrandingsmotor hebben. Tijdens een hoge intensiteit training zul je dus minder vet verbranden, maar wel meer calorieën.

Omdat je lichaam na het sporten meer energie nodig heeft om te herstellen zul je wel weer wat meer vet verbranden ná je training. Dit wordt ook wel het “afterburn effect” genoemd. Waarschijnlijk zul je door middel van een hoge intensiteit training daardoor sneller meer vet verbranden en bovendien kosten de hoge intensiteit trainingen minder tijd dan een duurloop.

Uiteraard is het het belangrijkste om te kijken naar wat voor soort training je zelf het leukst vind en het langst kunt volhouden.

Krachttraining

Krachtraining

Ook bij krachttraining verbrand je een hoop extra calorieën en vet na het trainen. Krachttraining is in eerste instantie niet meteen aan te raden wanneer je wilt afvallen, omdat je er niet zo veel calorieën mee verbrand als wanneer je aan cardio doet. Maar wanneer je cardio en krachttraining combineert verbrand je veel calorieën én zorg je ervoor dat je geen spiermassa verliest, maar juist meer spieren krijgt. Als je wat meer spieren hebt is je metabolisme/stofwisseling ook wat hoger waardoor je makkelijker gewicht kunt verliezen. Bij een combinatie van cardio en krachttraining heb je de ideale mix van vetverbranding om zo meer gewicht te kunnen verliezen.

De essentie van voeding ten opzichte van vet verbranden

We gaven het eerder al aan; om vet te verbranden en gewicht te verliezen is het van belang dat je minder calorieën inneemt dan het aantal calorieën dat je verbruikt. Wanneer je graag wat vet wilt verbranden is voeding misschien nog wel belangrijker dan dat je flink gaat sporten. Ze zeggen niet voor niets “abs are made in the kitchen”. Om je metabolisme hoog te houden zijn je spieren van groot belang. Wanneer je alleen let op je calorie-inname kan het voorkomen dat je niet genoeg voedingsstoffen binnenkrijgt om je spiermassa gelijk te houden of te verbeteren. Dit heeft dan natuurlijk een nadelig effect op je metabolisme.

Over het algemeen kan worden vastgesteld dat het sporten ongeveer twintig tot dertig procent bepalend is om vet te verbranden. De overige zeventig tot tachtig procent bestaat uit de voeding die je neemt. Om er zeker van te zijn dat je de juiste en voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt kun je een kijkje nemen in het boek van Fitchef. In dit boek vind je 105 recepten die zeer eiwitrijk zijn en dan dus ook zorgen dat je niet zo snel last zult hebben van een hongergevoel. Bovendien kun je met dit boek gemakkelijk je calorie-inname bijhouden om zo het verbranden van vet te versnellen.

Conclusie

Wanneer je vet wilt verbranden kun je dit doen door middel van hardlopen. De meest effectieve manier is om korte en zware trainingen te doen en deze te combineren met bijvoorbeeld krachttraining. Maar ook wat langere afstanden hardlopen kan bijdragen aan het verbranden van vet. Verlies hierbij nooit je voeding uit het oog, want dit heeft meer impact op je vetverbranding dan je misschien in eerste instantie denkt.

Het is belangrijk om altijd in de gaten te houden waar jij je het prettigst bij voelt. Mocht je dus liever duurtrainingen doen dan intervaltrainingen dan is hier helemaal niets mis mee en zul je je doel ook bereiken. Dat je hiervoor iets meer tijd nodig hebt is natuurlijk bijzaak, hoe je je fysiek voelt is het allerbelangrijkste!

Vond je dit een leuk artikel? Deel het dan op social media!

shares