Tips voor hardlopers met zweetvoeten en schuurplekken

Hardlopen is een geweldige, laagdrempelige sport. Je stapt zo je voordeur uit en kunt beginnen. Dat betekent alleen niet dat je zomaar een setje kleren aan moet trekken voor je run. Een flodderbroek en slechte, broeierige schoenen en sokken zijn het perfecte recept voor blaren, schuurplekken en zweetvoeten.

Al kun je dit niet allemaal voorkomen, je kunt deze ongemakken wel behoorlijk goed te lijf gaan. Lees onze tips!

Hardlopen met zonsondergang

Zweetvoeten en blaren

Zweten is een noodzakelijk proces, bedoeld om je lichaam op een constante temperatuur te houden. Toch kunnen we zweetvoeten en de onaangename lucht die daarbij vrijkomt wel minimaliseren.

Het probleem:

Tijdens het hardlopen voert je lichaam veel zweet af via je voeten, waardoor je natte voeten en (hierdoor) blaren kunt krijgen. Daarnaast kunnen de bacteriën een onaangename lucht veroorzaken.

De oplossing:

Er zijn verschillende manieren om de ongewenste effecten van zweetvoeten tegen te gaan. Dit zijn zomaar enkele tips bij last van zweetvoeten:

  • Voeten goed wassen (en afdrogen)

Was één of twee keer per dag je voeten met milde of indien nodig anitbacteriële zeep. Daarnaast is het erg belangrijk om de voeten goed af te drogen, ook tussen de tenen.

  • Voetenbadje met azijn

Als je echt alle bacteriën wilt aanpakken, kan het goed zijn om na iedere training je voeten te weken in een badje met een beetje azijn.

  • Voetspray, poeder en andere middelen

Voor sommige hardlopers schijnt het te helpen – ook tegen blaren – om antitranspirant onder de voeten te wrijven voordat ze aan een run beginnen.

Beter nog is om een professionele voetspray tegen zweetvoeten gebruiken, waardoor je voeten minder zweet produceren.

Als je het dan helemaal af wilt maken, gebruik je een speciaal schoenpoeder dat je voeten en schoenen vrij houdt van bacteriën.

  • Ademende sokken en schoenen

Om ervoor te zorgen dat er zo min mogelijk zweet rond je voeten of in je schoenen blijft zitten is het verstandig om sportsokken en goed ventilerende hardloopschoenen (kijk naar het bovenwerk) te dragen die het zweet voldoende afvoeren.

Schurende bovenbenen en armen

Naast zweetvoeten kunnen ook schaaf- of schuurplekken op benen en armen heel vervelend zijn voor hardlopers.

Het probleem:

Als je (veel) zweet of als stof van hardloopbroeken en shirts langs je ledematen wrijft, kunnen er irriterende schuurplekken ontstaan.

De oplossing:

Gelukkig zijn er verschillende tips om schuurplekken door hardlopen tegen te gaan:

Beginnen met hardlopen rustig-starten

  • Ademende shirts

Pak niet zomaar een willekeurig shirt uit de kast maar kies echt voor een shirt dat goed ademt en ventileert, bij voorkeur van polyester. Katoen is niet aan te raden, aangezien dit materiaal juist vocht opneemt.

En is het warm weer? Loop dan eens in een mouwloos shirt (singlet): zo luchten je armen nog beter en is er minder stof om tegenaan te wrijven.

  • ‘Echte’ lange hardloopbroek

Draag alsjeblieft geen lange, fladderende joggingbroek, maar een goede, nauwsluitende hardloopbroek als het koud(er) weer is. Een betere stroomlijning is prettiger voor je benen.

  • Short met binnenbroek

Hardloopshorts kun je het beste in combinatie met een binnenbroek dragen, om schuren te voorkomen.

  • Talkpoeder

Zoals poeder in je schoenen kan helpen tegen zweetvoeten (en stinkende schoenen), helpt het sommige hardlopers om talkpoeder in de kleding strooien (en goed uit te kloppen) voordat ze aan een run beginnen.

Blijf zweten, zonder zorgen!

Door dat gepraat over zweten en schuurplekken is de verleiding misschien groot om maar gewoon op de bank te blijven zitten, maar doe dit vooral niet! Sporten – en dus ook zweten – is gezond.

Gebruik gewoon bovenstaande tips en werk je ‘heerlijk’ en zonder ongemakken in het zweet!

Sport ze! 🙂

Wat vond je van dit artikel?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

0 reacties

Er zijn nog geen reviews!