Vitamine B12 en hardlopen – alles wat je moet weten als sporter!

Vitaminen zijn erg belangrijk voor je lichaam. Zo hebben vitaminen onder andere invloed op het herstel van het lichaam (na ziekte) en zijn vitaminen erg belangrijk bij het behoud van een goede algehele gezondheid.

In principe kun je alle (dertien) verschillende vitaminen opsplitsen in twee losse categorieën: de groep met vitaminen die in vet oplosbaar zijn en de groep met vitaminen die in water oplosbaar zijn. Alle vitaminen B, en dus ook vitamine B12, vallen onder de categorie vitaminen die in water oplosbaar zijn.

Wat is vitamine B12?

Het voedingscentrum geeft de volgende uitleg over vitamine B12: “Vitamine B12 is ook bekend als cobalamine. Vitamine B12 is nodig voor de aanmaak van rode bloedcellen. Rode bloedcellen zijn nodig om zuurstof in je bloed te vervoeren. Daarnaast is vitamine B12 nodig voor een goede werking van het zenuwstelsel.”

Bekijk de beste B12 supplementen hier

In welke producten kun je vitamine B12 vinden?

Vitamine B12 is een vitamine die je alleen in dierlijke producten kunt vinden, zoals bijvoorbeeld vlees, vis, melkproducten en eieren. Als je er een veganistisch eetpatroon op nahoudt is het dan ook verstandig om een supplement met vitamine B12 te nemen. Zo krijg je alsnog je vitamine B12 binnen.

Vitamine B12

Bekijk alle reviews

Waarom is het binnenkrijgen van voldoende vitamine B12 belangrijk?

Zoals de uitleg van het voedingscentrum al over vitamine B12 verteld zorgt voldoende vitamine B12 in je lichaam voor onder andere voldoende rode bloedcellen in je lichaam. Dit is bijvoorbeeld erg belangrijk voor het vervoer van zuurstof in je bloed.

Door ervoor te zorgen dat je voldoende vitamine B12 binnenkrijgt zul je je dan ook minder snel vermoeid voelen, kun je het meest halen uit je (kracht)trainingen en kan je lichaam zich goed na een zware work-out herstellen.

Hieronder kun je meer lezen over wat er gebeurd wanneer je een tekort aan vitamine B12 hebt, zodat je nogmaals kunt zien waarom voor ieder menselijk lichaam vitamine B12 zo belangrijk is.

Waarom is vitamine B12 belangrijk voor hardlopers?

Als sporter en hardloper verbruik je natuurlijk meer energie dan wanneer je niet regelmatig sport. Hierdoor zal je lichaam ook een wat grotere behoefte hebben aan vitaminen en mineralen dan het lichaam van iemand die niet of nauwelijks sport. Voornamelijk hardlopers die lange afstanden lopen hebben een grote behoefte aan verschillende soorten voedingsstoffen.

zink en hardlopen

Vitamine B12 draagt onder andere bij aan een aantal verschillende functies van het lichaam die juist een hardloper nodig heeft. Het gaat hierbij bijvoorbeeld onder andere om een goede lichamelijke conditie en energielevel, het zorgen voor voldoende kracht in je spieren en het vervoeren van voldoende zuurstof door het bloed via de rode bloedcellen.

Wanneer je geen last wilt krijgen van vervelende klachten, zo goed mogelijk wilt kunnen presteren en je fysieke conditie zo veel mogelijk wilt verbeteren is het dan ook erg belangrijk dat je ervoor zorgt dat je naast het sporten voldoende gezonde en gevarieerde voeding tot je neemt. Aangezien je als hardloper meer energie verbruikt zul je ook een grotere caloriebehoefte hebben en meer vitaminen en mineralen via je voeding binnenkrijgen dan een niet-sporter.

Wat gebeurd er bij een tekort aan vitamine B12?

Als je een tekort aan vitamine B12 in je lichaam hebt dan loop je het risico om bloedarmoede te ontwikkelen. Als je bloedarmoede hebt zul je last hebben van onder andere duizeligheid, (extreme) vermoeidheid en snel kortademig zijn. Een tekort aan vitamine B12 kan ook voor vele andere klachten zorgen, zoals bijvoorbeeld geheugenverlies, krachtverlies, tintelingen in onder andere de vingers en misselijkheid.

Desalniettemin zul je niet zo snel een tekort aan vitamine B12 oplopen, aangezien het lichaam in staat is om wat reserves van vitamine B12 op te slaan. Het is dan ook de enige vitamine die in water oplosbaar is waarvan je lichaam een gedeelte op kan slaan als een soort voorraad.

Wanneer je een tekort aan vitamine B12 hebt zul je dit dan ook zelf niet zo snel merken.

Bij infecties aan de maag of de darmen of eventueel een vermindering van de aanmaak van maagzuur is het lichaam ook niet in staat om voldoende vitamine B12 op te nemen. Mocht je hier last van hebben en twijfels hebben over de hoeveelheid vitamine B12 in je lichaam dan kan het altijd goed zijn om even een bezoekje aan de huisarts te brengen en je vitaminen en mineralen te laten controleren.

Kan je ook teveel vitamine B12 binnenkrijgen?

In principe is het vrijwel niet mogelijk om te veel vitamine B12 in je lichaam te hebben. Het lichaam zorgt er namelijk zelf voor dat de juiste hoeveelheid in je lichaam wordt opgenomen en voert de rest van de vitamine B12 weer af.

Uiteraard is het niet nodig om meer vitamine B12 binnen te krijgen dan wordt voorgeschreven, ondanks dat de kans heel klein is dat je negatieve effecten zult ervaren van het nemen van een grote(re) hoeveelheid vitamine B12.

Hoeveel microgram vitamine B12 dien je dagelijks te nemen?

Voor volwassen mannen en vrouwen wordt door het voedingscentrum een dagelijkse dosis van 2,8 microgram vitamine B12 per dag aanbevolen. Kinderen zullen minder microgram nodig hebben en zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven juist weer iets meer.

Als je een gezond voedingspatroon aanhoudt en gevarieerd eet dan zul je de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid wel binnenkrijgen. Eet je vegetarisch of veganistisch? Dan is het verstandig om een supplement met vitamine B12 te slikken.

Heeft het nut om een supplement met vitamine B12 te slikken?

Eigenlijk hoef je dus niet zo snel een supplement met vitamine B12 te slikken als je gewoon een gezond dieet volgt. Mocht je twijfelen dan is het verstandig om eerst je hoeveelheid vitamine B12 bij de huisarts te laten controleren.

Vitamine B12Bekijk dit product

Als je een supplement wilt slikken met vitamine B12 let er dan goed op dat je niet meer dan de hierboven aangegeven aanbevolen hoeveelheid neemt. Bovendien is het belangrijk om in je achterhoofd te houden dat een supplement met extra vitaminen niet meteen direct voor extra energie in je lichaam zal zorgen. Zo’n dergelijk supplement kan je lichaam alleen ondersteunen met het halen van voldoende energie uit je voeding.

Conclusie

Vitamine B12 is een zeer belangrijke vitamine voor het lichaam. Het is dan ook altijd belangrijk je je aan een gezond voedingspatroon houdt en zo voldoende vitaminen (en mineralen) binnenkrijgt. Een tekort aan vitamine B12 kan voor allerlei vervelende klachten zorgen, zoals bijvoorbeeld vermoeidheid, duizeligheid en het verlies van kracht in je spieren.

Met name sporters hebben baat bij het binnenkrijgen van voldoende vitaminen, aangezien zij ook meer energie verbruiken.

In principe heeft je lichaam het niet nodig om een supplement te slikken met vitamine B12, aangezien er voldoende vitamine B12 in je lichaam komt als je verschillende dierlijke producten neemt. Voor veganisten en vegetariërs ligt dit uiteraard iets anders.

Bij twijfel of vragen over je inname van vitamine B12 kun je het beste contact opnemen met iemand van een Sport Medisch Centrum of het eventueel met de huisarts overleggen.

Belangrijk: deze site geeft geen medisch advies. Wanneer je gezondheidsklachten hebt raden wij je te alle tijde aan contact op te nemen met je huisarts.

Overige bronnen

Vond je dit een leuk artikel? Deel het dan op social media!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

0 reacties

Er zijn nog geen reviews!

shares