Hardloopschoenen ultieme koopgids 2020

Je wilt helemaal gaan voor hardlopen! Om aan je conditie werken, de buitenlucht op te snuiven, of met een groepje of maatje sociaal bezig te zijn.

Het maakt niet uit waarom je het doet, als je het maar goed doet!

Dat betekent dat je hardloopschoenen draagt die passen bij jouw voetsoort en manier van lopen. Schoenen die perfect zitten, optimale ondersteuning bieden en (zo) blessures helpen voorkomen.

Wil je weten waar je op moeten letten bij het kopen van de juiste hardloopschoenen? Zoek niet verder, wij helpen je graag!

Welk type schoenen?

Type hardloopschoen

Afhankelijk van je afstand, ondergrond, snelheid en type run (wedstrijd of training) kies je voor een ander type schoenen. De vorm van je voeten en je looptechniek – of je naar binnen of naar buiten loopt – spelen ook een rol, maar daar komen we in een later hoofdstuk op terug.

Primair zijn er vijf types hardloopschoenen van elkaar te onderscheiden. Hieronder bespreken we kort de toepassing en eigenschappen van deze verschillende schoentypes.

Spikes  (+ cross spikes)

Hardloopschoenen spikes

Voor temporuns op een hardloop- of atletiekbaan, of tijdens onverharde crosslopen, kiezen ‘serieuze’ hardlopers vaak voor (cross) spikes. Dit zijn de lichtste schoenen die er zijn – ze wegen vaak niet meer dan 140 gram – en zijn voor extra grip voorzien van plastic of metalen spikes (punten) in de voorvoet. De lengte van deze spikes kan variëren van 3 tot maar liefst 15mm.

Spikes zijn doorgaans zeer stug en zijn ontworpen om zoveel mogelijk snelheid te bereiken. Ook zorgt het ontwerp van deze schoenen ervoor dat je vooral op je voorvoeten loopt.

De meeste hardlopers zullen spikes niet vaak dragen: alleen tijdens wedstrijden of sporadische trainingssessies.

Bekijk de beste spikes van dit moment:

Wedstrijdschoenen (asfalt)

Wedstrijdschoenen

Loop je een wedstrijd op asfalt dan grijpen veel hardlopers naar ‘echte’ wedstrijdschoenen. Deze zijn lichter van gewicht en stugger dan trainingsschoenen. Afhankelijk van de afstanden die je hierin loopt kun je kiezen voor meer of minder demping.

Wedstrijdschoenen zijn echt vooral bedoeld – de naam zegt het al – voor wedstrijden. Af en toen een trainingssessie erop lopen kan prima, maar de schoenen zijn relatief fragiel en slijtgevoelig, waarmee ze niet lang mee zullen gaan als regelmatige trainingsschoenen.

Wedstrijdtrainingsschoenen (evt.: Trainingswedstrijdschoenen)

Wedstrijd trainingschoenen

Heb je trainingsschoenen nodig die flexibeler en duurzamer zijn dan wedstrijdschoenen, maar waarmee je wel flink op snelheid kunt trainen, dan moet je op zoek gaan naar lichtgewicht wedstrijdtrainingsschoenen.

Deze schoenen bieden doorgaans wat minder steun en demping dan trainingsschoenen voor iedere dag, en hebben een lagere ‘hieldrop’ – waar sommige lopers, en voeten, aan moeten wennen – maar ze zijn wel perfect voor intervaltraining en snelle, korte(re) runs.

Dagelijkse trainingsschoenen

Training hardloopschoenen

Zogenaamde dagelijkse trainingsschoenen zijn de schoenen die de gemiddelde hardloper het vaakst aan zijn voeten zal hebben.

Deze hebben meer steun en demping dan wedstrijdtrainingsschoenen, een hogere ‘hieldrop’ (die de afwikkeling van de voet wat meer stuurt bij haklandingen) en zijn duurzamer, zodat je er bij dagelijks gebruik ook langer mee kunt doen.

Het zijn prima schoenen voor een rustig tempo en langere afstanden.

Bekijk de beste trainingsschoenen bij:

Trail hardloopschoenen

Hardloop trailschoenen

Trail hardloopschoen – of trailrunningschoenen – zijn ideaal voor runs en trainingen op onverharde paden. Landweggetjes, bosrijke gebieden, stranden: je kunt het allemaal trotseren met trailschoenen.

Deze schoenen zijn vergelijkbaar met dagelijkse trainingsschoenen, met het verschil dat ze een grover profiel hebben voor meer en betere grip op ongelijke ondergronden.

Daarnaast zijn ze vaak voorzien zijn van verstevigingen om het ruwe[re] terrein te kunnen weerstaan. Ook hebben ze soms slimme oplossingen voor het wegstoppen van de veters (zodat ze niet achter takjes blijven hangen).

Bekijk de nieuwste trailschoenen bij:

De juiste maat

Hardloopschoen juiste maat

Het klinkt zo vanzelfsprekend: je moet hardloopschoenen kiezen in de juiste maat. Maar zo makkelijk is het niet altijd. Of zelfs: meestal niet.

Relatief veel hardlopers dragen schoenen die (net) niet de juiste maat hebben, waardoor ze in het beste geval ongemakken ervaren en in het slechtste geval te maken krijgen met blessures en verschillende medische kwaaltjes.

Daarom is het zaak dat je voldoende aandacht besteedt aan het kiezen van de juiste maat en hier goede keuzes in maakt.

Eigenlijk is het allemaal niet zo verschrikkelijk moeilijk.

Hoewel er verschillende (kleine) dingen zijn om op te letten, is er één simpele regel, waar alles mee samenhangt: de schoenen moeten lekker zitten! Oftewel, comfort is koning.

Dit betekent dat de schoenen niet te strak én niet te los mogen zitten. Hierbij kijk je in eerste instantie vooral naar de lengte en breedtemaat van een schoen.

Voetlengte

Voet opmeten

Verassend veel mensen zijn bij het kiezen van de (lengte)maat van een hardloopschoen erg gefixeerd op een vaststaand getal.

Maar niet alleen is het raadzaam om op verschillende momenten in je leven opnieuw de lengte van je voet op te meten – sommige experts raden zelfs aan dit jaarlijks te doen – je kunt andere maten nodig hebben voor verschillende schoenmerken en -modellen.

Maatvoering per merk

Het ene merk en zelfs model binnen hetzelfde merk kan heel anders vallen dan een ander merk of model. Dit kan zomaar twee schoenmaten schelen. Dus wees niet verbaasd als je maat 46 moet bestellen terwijl je normaal een ‘bescheiden’ maatje 44 hebt.

Daar komt bij dat je maat hardloopschoenen meestal verschilt van die van je vrijetijdsschoenen; vaak heb je een maatje groter nodig voor je hardloopschoenen.

Dit heeft vooral te maken met het opzwellen van je voeten tijdens het hardlopen. Dit is ook de reden dat je het beste hardloopschoenen kunt kopen na een run of aan het einde van de dag.

Speling

Een goede regel om aan te houden is om een duimbreedte speling te houden tussen je langste teen (wat niet altijd je grote teen is, maar dikwijls die ernaast) en de voorkant van je schoen.

Vanwege het opzwellen van je voeten en het schuiven in je schoen bij intense trainingen, heb je deze ruimte nodig.

Van te kleine schoenen kun je onder meer zwarte nagels en knobbels op je tenen krijgen.

Let erop dat je ook weer niet teveel ruimte over hebt, waardoor je te voet te veel schuift tijdens ‘normaal’ lopen en je hiel omhoog komt. Dit kan instabiliteit en blaren tot gevolg hebben.

Voetbreedte

Breedte van hardloopschoen

De breedte van een schoen is een aspect dat vaak vergeten wordt bij het uitkiezen van een geschikt paar. Niet elk mensen heeft dezelfde lengte-breedte verhouding van de voet, waardoor niet ieder model hardloopschoenen voor iedereen even geschikt is.

Het ene merk valt beduidend smaller dan het andere. Pas daarom zorgvuldig en ervaar welk merk of model past bij de vorm van jouw voet.

Sommige merken kenmerken zich door hun bredere voorvoet en verschillende merken bieden daarnaast verschillende breedtematen aan van populaire modellen.

De regel voor de juiste breedte hier eigenlijk weer: de schoen moet comfortabel zitten, maar niet zodanig dat je tenen teveel schuiven. Je moet ze in ieder geval wel vrij kunnen bewegen zonder dat ze tegen de zijkant van de schoenen schuren. Je moet als het ware kunnen pianospelen met je tenen.

Praktische tip
Haal de binnenzool uit de schoen en ga erop staan om de juiste maat te bepalen. Als de maat en vorm van de zool overeenkomen met die van je voet, zit (of sta) je goed. Let erop dat je tenen niet over de zijkanten en voorkant van de zool komen.

Opbouw van de schoen

Bij het kiezen van de juiste hardloopschoenen moet je in eerste instantie letten op de juiste maat, maar daarmee alleen red je het niet.

De verschillende onderdelen van een schoen werken allemaal samen om jou een optimale pasvorm te geven, maar wat voor de ene persoon werkt is voor de andere juist weer minder prettig.

Daarom is het goed om overal zorgvuldig naar te kijken.

De volgende onderdelen zijn belangrijke factoren voor de effectiviteit van de schoen en de mate van (loop)comfort.

Bovenwerk

Hardloopschoen bovenwerk

Het bovenwerk van een hardloopschoen is een van de drie hoofdonderdelen, naast de tussenzool en de slijtzool. Het bovenwerk betreft feitelijk het hele gebied van de schoen dat zich boven de zool bevindt.

Hier kunnen verschillende materialen voor gebruikt worden, maar meestal is er vorm van mesh nylon toegepast met al dan niet subtiele verstevigingen op bepaalde plekken.

De laatste jaren wordt het bovenwerk steeds meer uit één stuk gemaakt en is het materiaal flexibel en sterk ademend, zodat je voeten niet oververhit raken tijdens het lopen. Let erop dat het bovenwerk soepel is maar tegelijkertijd voldoende steun biedt.

Enkelkraag

Hardloopschoen enkelkraag

De enkelkraag is de verdikking rond je enkel aan de bovenrand van de schoen. Sommige modellen gebruiken hier meer vulling dan andere, wat bij kan dragen aan het comfort. Let er wel op dat het niet te dik is en irritatie oplevert bij je achillespees.

Toe-box

Hardloopschoen toebox

De ‘toe-box’ is gewoon het voorvoetgedeelte in de schoen/het bovenwerk. Het is de ruimte die is gereserveerd voor je tenen. Je doet dit automatisch als je naar de lengte- en breedtemaat kijkt van je schoenen, maar let erop dat je de toe-box groot genoeg is voor je tenen.

Je moet goed met je tenen kunnen wiebelen, zonder dat ze op elkaar worden gedrukt en de zijkanten van de schoen raken. Maar ook zonder dat ze merkbaar naar links en rechts schuiven tijdens het (hard)lopen.

Hielkap

hardloopschoen hielkap

De hielkap bevindt zich juist – zoals de naam al aangeeft – aan de achterkant van de schoen. Het is een extra versteviging voor de hiel, bedoeld om hem goed op zijn plek te houden tijdens het lopen. Dit is een goede toevoeging, maar je enkel moet wel soepel kunnen blijven bewegen.

Tussenzool (demping)

Hardloopschoen tussenzool

De tussenzool is een belangrijk onderdeel van schoen. Dit is de plek waar alle klappen van de voeten worden opgevangen. Deze tussenzool bestaat grotendeels uit een zacht foam materiaal dat schokken absorbeert, de voet helpt met de juiste afwikkeling en waar mogelijk – en wenselijk – voor extra veerkracht zorgt.

Kies een schoen met een tussenzool die precies de verende en dempende eigenschappen heeft waar jij naar op zoek bent voor jouw snelheden en afstanden.

Heel drop

Hardloopschoen heel drop

Het verschil in de dikte van de tussenzool tussen de achterkant en voorkant van de schoen wordt aangeduid met de term ‘heel drop’. De hoogte van deze ‘heel drop’ is van invloed op de mate waarin de afwikkeling van de voet gestuurd wordt en speelt een rol bij de manier van landen.

Lopers die veel op de hiel landen en problemen hebben met de achilleshiel hebben kunnen vaak beter een schoen met hoge(re) heel drop nemen (meet dan 7mm) terwijl een lage heel drop beter is voor hardlopers die landen op de midden- of voorvoet.

Stabilisatie-elementen

De middenzool kan ook verschillende stabilisatie-elementen bevatten voor lopers die behoefte hebben aan ondersteuning van de voet tijdens hun afwikkeling.

Met name als lopers teveel naar binnen lopen, kunnen ze kiezen voor zogenaamde stabilisatieschoenen die met hardere blokjes of stukjes aan de binnenkant van de zool de voeten in juiste banen leiden.

Slijt zool

Hardloopschoen slijtzool

De slijtzool zou je bijna vergeten, maar moet niet onderschat worden bij het kopen van een paar hardloopschoenen.

Dit is het gedeelte waarmee, heel essentieel, de voet contact maakt met de grond. Als de slijtzool dus niet naar behoren presteert, is dit van invloed op de effectiviteit van de gehele schoen.

De slijtzool bestaat uit een combinatie van materialen – veelal rubber – dat enerzijds zorgt voor voldoende grip en anderzijds voor veerkracht. Daarnaast wordt er veel gebruik gemaakt van strategisch geplaatste groeven, zodat de zool flexibel is en de schoen makkelijk afwikkelt.

Uiteraard moet je kiezen voor een slijtzool die wat betreft grip, veerkracht, flexibiliteit, maar ook profiel, past bij de ondergrond waar je schoenen vooral voor gaat gebruiken.

Deze eigenschappen zijn veelal onlosmakelijk verbonden met het type schoen dat je uitkiest – zoals een wedstrijd- of trailschoen – maar het kan geen kwaad om hier extra naar te kijken.

Pronatie

pronatie

Bij het kopen van hardloopschoenen zijn het type schoen, de maatvoering, pasvorm, en algehele draagcomfort erg belangrijk. Maar zoals reeds vermeld kunnen schoenen ook voorzien zijn van verstevigende of ondersteunende elementen.

Hoewel dit lang niet voor iedereen nodig is, kunnen verschillende (soorten) hardlopers er zeker baat bij hebben. We kijken dan naar de pronatie.

Pronatie beschrijft eigenlijk gewoon de natuurlijke beweging van de voet. Hierbij landt je lichtelijk aan de buitenkant van je hiel en wikkelt je voet zich langzaam naar binnen toe af, tot aan je grote teen.

Maak je deze beweging gelijkmatig van hiel naar teen dan heb je een neutrale pronatie. Dit is veelal het geval als je een ‘normale’ middelhoge voetboog hebt.

Je kunt deze beweging herkennen door te kijken naar de zolen van je schoenen. Vertonen deze slijtplekken in de vorm van een ’S’, dan heb je een neutrale pronatie. Bij deze afwikkeling heb je geen (extra) ondersteunende elementen nodig in je hardloopschoenen.

Overpronatie

overpronatie

Heel veel mensen lopen iets meer naar binnen dan eigenlijk de bedoeling is. Dat gebeurt meestal als je een lage voetboog hebt (of platvoeten). Als je schoenen relatief veel slijtplekken vertonen aan de binnenkant van de hiel en bal van de voet, betekent dit dat je overproneert.

Veel lopers die lichtelijk overproneren zullen prima op neutrale schoenen kunnen lopen. Toch kunnen zogenaamde stabiliteitsschoenen ze op een prettige manier ondersteunen bij de afwikkeling van de voet. Bij dit soort schoenen is versteviging aan de binnenkant van de zool toegevoegd.

Hardlopers die overmatig overproneren kunnen kiezen voor zogenaamde ‘motion control’ schoenen, die nog wat verder gaan in de correctie van de afwikkeling. Bijvoorbeeld doordat ze stugger zijn en een bredere zool hebben.

Onderpronatie

onderpronatie

Mensen met een (erg) hoge voetboog kunnen last hebben van onderpronatie, waarbij je grotendeels op de buitenkant van je voet loopt.

Dit noemen we ook wel ‘supineren’. Schoenen die deze beweging compenseren hebben extra demping in de hiel en buitenkant van de schoen.

Overzicht:

onder- en overpronatie

Merken

Bij het kopen van een paar hardloopschoenen kun je kiezen uit vele topmerken, waaronder Saucony,  Brooks, Altra, New Balance, Mizuno en Reebok, met allemaal een interessante geschiedenis en specifieke specialisaties.

De drie populairste merken zijn Nike, Adidas en ASICS, die we hieronder kort zullen toelichten.

Nike

Nike logo

Nike behoeft eigenlijk geen uitleg en zeker geen introductie. Nike is een begrip; een krachtig wereldmerk, zowel voor sportieve vrijetijdsschoenen als in vele sportieve disciplines.

Het revolutionaire air-dempingssysteem stamt al uit 1987 en met de innovatieve (combinatie van) materialen – onder andere meerdere carbonplaten – gebruikt in de Alphafly (of Vaporfly) wist Eliud Kipchoge onder de magische grens van twee uur te duiken bij het lopen van de marathon.

Nike is, kortom, een merk dat niet weg te denken is in de sportwereld en continu blijft innoveren om elke type gebruiker – amateur of professional – precies te geven wat hij wil.

Bekijk de nieuwste Nikes van dit moment:

Adidas

adidas hardloopschoenen

Adidas is vaste waarde onder de sportmerken. Een merk dat schoenen en kleding maakt voor vele verschillende sporten. Maar Adidas kan niet afgedaan worden als ‘gewoon’ een goed generalist; vanaf het begin is er een focus op hardloopschoenen geweest, die nog steeds merkbaar is.

Vlak na het oprichten van Adidas in 1924, beleefde het merk al zijn eerste successen in de hardloopsport: tijdens de Olympische Spelen van 1928 en 1936 behaalden respectievelijk Lina Radke en Jesse Owens gouden medailles op Adidas-schoenen.

In 2013 kwam Adidas op de markt met zijn lichte en innovatieve Boost-tussenzool dat gebruikmaakte van TPU-capsules en zowel prima dempende als zeer goede verende eigenschappen had. Het werd een groot succes en vond navolging van concurrerende merken die soortgelijke zolen gingen ontwikkelen.

Bekijk de nieuwste Adidas hardloopschoenen van dit moment:

ASICS

Asics hardloopschoenen

Asics werd opgericht in 1949 door ene Kihachiro Onitsuka, die basketbalschoenen maakte in zijn woonkamer. Hij maakte snel de overstap naar hardloopschoenen en schoenen voor (andere) atletiekdisciplines. Asics staat bekend als een van de meeste hoogwaardige en best presterende sportmerken ter wereld.

Al in 1986 introduceerde het merk zijn kenmerkende Gel-technologie dat, net als de Air van Nike, bedoeld is om effectief schokken op te vangen, vooral in het hielgedeelte van de schoen. Het merk is al zijn gehele geschiedenis gericht geweest op het perfectioneren van schoenen voor zijn vrijetijds- maar vooral ook zijn professionele gebruikers, in samenwerking met wetenschappers, atleten en coaches.

Voor elk type hardloper heeft Asics wel een passende schoen in zijn productengamma.

Bekijk de nieuwste Asics hardloopschoenen van dit moment:

Aanbiedingen

Weet je waar je op moet letten?

Een checklist met belangrijke punten gemaakt?

En kun je niet wachten om te gaan shoppen voor jouw ideale hardloopschoenen?

Snappen we helemaal.

Maar wacht nog even voordat je op een willekeurige site op ‘bestel’ klikt.

Je wilt natuurlijk wel graag vakkundig geholpen worden, goede service krijgen én de beste prijs vinden, of je nu online bestelt of persoonlijk langsgaat in de winkel.

Daarom hebben we een paar winkels voor je op een rij gezet die betrouwbaar zijn, altijd veel modellen op voorraad hebben, en weten waar ze het over hebben.

Dus vergelijk de prijzen en het aanbod van deze kwalitatieve winkels en ga snel langs om schoenen te passen. Of bestel direct en ontvang jouw hardloopschoenen morgen al in huis!

Bekijk alle sale items:

Veelgemaakte fouten

Veelgemaakte fouten

Tenslotte willen we je nog wat afsluitende tips meegeven aan de hand van veelgemaakte fouten. Sommige zijn bekend, andere wat minder. Hoe dan ook is het goed om hier even bij stil te staan.

Fout 1: Gaan voor de looks

We kunnen allemaal wel zo’n voorbeeld noemen. Dat we dat mooie sportieve kleurtje, die coole letters of dat unieke design toch echt niet konden weerstaan. En dat dit uiteindelijk ten koste ging van het comfort, pasvorm of andere noodzakelijke kwaliteiten van de schoen.

Dat is jammer. Want een schoen die er mooi uitziet maar waar je niet optimaal op loopt en dan waarschijnlijk sowieso zijn levensdagen achterin de kast verslijt, is niet alleen zonde van het geld, het is ook slecht voor jouw hardloopvorm.

Een hardloopschoen is een functioneel product. Hij moet doen wat hij moet doen. En dan is het alleen maar mooi meegenomen als hij er aantrekkelijk uitziet.

Fout 2: Op het verkeerde moment van de dag kopen

Wakker worden ochtend

Ja, deze fout heeft ook met de maat te maken, maar zonder dat de koper het in de gaten heeft. Je voeten zwellen namelijk gedurende de dag op, net als gedurende een sportieve activiteit.

Dat betekent dat als je ’s ochtends schoenen hebt gekocht die perfect lijken te zitten, deze aan het einde van de dag ineens kunnen gaan knellen. Ga daarom bij voorkeur aan het einde van de dag schoenen kopen.

Fout 3: Te kleine schoenen kopen (vanwege looks of maatobsessie)

Te kleine schoenen kopen is onverstandig, dat snapt iedereen. Toch blijken er soms zaken voor mensen zwaarder te wegen dan een (mogelijk) verkeerde maat. Maar wat jouw motivatie ook is, geen enkele is reden genoeg om op te kleine schoenen te lopen.

Een voorbeeld: kleinere schoenen ogen meestal (iets) subtieler of eleganter, wat voor mensen (veelal vrouwen) reden kan zijn om bij twijfel toch maar dat maatje kleiner te nemen.

Maar een hardloopschoen is geen fashion item (en dan nog…).

Dus zet je trots opzij en ga gewoon voor het beste loopcomfort met de juiste maat.

Een ander voorbeeld is dat mensen het psychologisch niet lijken te kunnen verkroppen dat ze ineens een halve maat, één maat, of nog meer groter moeten hebben als ze hardloopschoenen aan gaan passen.

Maar punt 1: het is gewoon een getal: het betekent niet dat de schoen ook fysiek groter of logger is, en 2: in een hardloopschoen heeft je voet nu eenmaal meer ruimte nodig.

 

Fout 4: Te strak veteren

Te strak veteren

Heb je eenmaal een goed paar hardloopschoenen aangeschaft, met netjes voldoende ruimte voor je tenen en de rest van je voet, dan kun je geneigd zijn om vlak voor je run de veters eens even stevig aan te trekken. Het voelt ongetwijfeld goed – alsof je beter weg kunt sprinten – maar het is niet verstandig om te strak te veteren.

Zo kun je zenuwbanen en bloedcirculatie afknellen. In het onschuldigste geval zorgt het gewoon voor een onprettig gevoel. Zorg er dus bij het veteren voor dat er voldoende ruimte tussen veters en schoen zit. Idealiter moet je hier een vinger tussen kunnen steken.

Fout 5: Steeds op hetzelfde paar / type schoenen lopen

Hardloopschoen afwisseling

Heb je een goed paar hardloopschoenen gevonden? Helemaal top!

Maar als je regelmatig loopt, is het verstandig om af te wisselen tussen verschillende modellen.

Natuurlijk is het aan te raden om voor iedere ondergrond of type run of training het meest geschikte schoentype te kiezen (zie hierboven), maar ook als je steeds op dezelfde ondergrond en manier loopt is het beter voor je voeten om te variëren tussen modellen.

Dit is beter voor je voeten.

Fout 6: Te veel meegaan in de ‘voorvoet-hype’ (of andere hypes)

Hardloopschoen landing

Het is goed om de ontwikkelingen bij te houden op hardloopgebied, maar je moet daarbij niet vergeten naar je eigen lichaam te luisteren en te kijken. Zo is het verstandig om goed op te letten dat je je voet niet voor je lichaamszwaartepunt zet, om blessures te vermijden, maar het is niet per se beter om hiellandingen (helemaal) te vermijden, wat de trend ook is.

Soms heb je gewoon een bepaalde manier van lopen die voor jou prettig is. Hetzelfde geldt voor het ‘magische’ cadansgetal van 180 stappen per minuut. Ja, het is goed – bij het tegengaan van blessures en genereren van snelheid – om kleinere stappen te nemen en je cadans te verhogen. Maar ook met een cadans tussen de 160 en 170 is niets mis.

De belangrijkste tip is dus eigenlijk: verbeter jezelf gerust – inclusief je looptechniek – maar doe wat werkt voor jou. Laat je niet gek maken en zorg dat je plezier houdt in hardlopen!

We horen graag van jou!

Heb je iets aan deze uitgebreide koopgids gehad? Wat is je favoriete merk? Of wil je gewoon iets kwijt?

Laat dan hieronder een berichtje achter.

We horen het graag!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

0 reacties

Er zijn nog geen reviews!